Yamaha vernieuwt Tracer 900 en noemt 'm Tracer 9 en Tracer 9 GT
De motorfiets die de manier waarop veel rijders de Sport Touring klasse zagen, dat is wat de Tracer 900 teweegbracht toen 'ie in 2015 op de markt werd gezet. De opwindende prestaties van een sportfiets gecombineerd met de indrukwekkende capaciteiten van een toermotor voor lange afstanden en bij uitstek geschikt voor woon-werkverkeer. Aldus Yamaha.
De Tracer 900 heeft Yamaha van meet af aan geen windeieren gelegd en dat snappen we best. De Tracer 900 was in principe een MT-09 die van een bikinistroomlijn was voorzien, maar was veel meer dan alleen dat. In tegenstelling tot de MT was de Tracer wél goed afgeveerd en daardoor veel lekkerder te rijden.
Hoewel niet iedereen van het lichtvoetige stuurkarakter was gecharmeerd, zo werd ons duidelijk toen we met de Tracer 900 meereden met een toerrit van de TDM club, waarvan de Tracer als opvolger kon worden gezien. Nee, menig lid van de TDM club vond dat lichtvoetige maar helemaal niks, om nog maar te zwijgen van het karige afwerkingsniveau.
Dat was echter generatie één. In 2018 volgde generatie twee waarbij veel van de pijnpunten van generatie één was aangepakt en nu is het tijd voor generatie drie, waarbij Yamaha minstens zo grondig te werk is gegaan.
Te beginnen bij het blok, dat net als de MT-09 een cilinderinhoud van 890 cc heeft gekregen, wat heeft geresulteerd in een topvermogen van 119 pk bij 10.000 toeren (+4 pk) en een maximum koppel van 83 Nm bij 7.000 toeren per minuut, 7% hoger dan het huidige model bij een toerental dat 1.500 toeren lager ligt.
Volgens Yamaha is het nieuwe blok niet alleen krachtiger, maar ook nog eens een stuk zuiniger. Yamaha claimt dat het brandstofverbruik met 9% is verlaagd, wat 'm in combinatie met de 18 liter tank een actieradius van ruim 350 kilometer heeft gegeven. Volgens onze Zakjapanner App rekent Yamaha dan met een verbruik dat hoger is dan 20 km/l (5 l / 100 km) , da's niet bepaald superzuinig als je 't ons vraagt.
Het nieuwe CP3 motorblok is een een geheel nieuw CF-gegoten Deltabox frame gemonteerd, dat volgens Yamaha compacter, beter bestuurbaar en lichter is en is ontworpen om "ultieme, sportieve veelzijdigheid te bieden met uitstekende comfort". Een andere belangrijke verbetering is dat het blok nu meer rechtop in het frame is gemonteerd (52,3° ipv 47,5°), volgens Yamaha moet hierdoor de feedback en het gevoel van grip aan de voorkant zijn verbeterd.
Net als de MT beschikt de nieuwe Tracer 9 (GT) nu over een 6-assige Bosch IMU, die door Yamaha voor het eerst in de 2015 YZF-R1 is toegepast en sindsdien telkens is verbeterd. Ten opzichte van die R1 is de unit op deze Tracer 9 50% kleiner en 40% lichter.
De IMU stuurt constant gegevens naar de ECU die alle gegevens in real time berekent en in feite het Traction Control Systeem (TCS) van de nieuwe Tracer aanstuurt, naast het Slide Control Systeem (SCS), het LIFt Control systeem (LIF) voor het voorwiel en het Brake Control (BC) systeem.
Om het hele systeem begrijpelijk en gebruiksvriendelijk te houden, zijn er drie modusinstellingen beschikbaar voor de bestuurder van de Tracer 9. In modus 1 zijn de TCS, SCS en LIF allemaal vooraf ingesteld op niveau 1. Dit is het laagste interventieniveau dat ontworpen is voor sportief en agressief rijden.
Wanneer modus 2 geselecteerd is, zijn de TCS, SCS en LIF allemaal vooraf ingesteld op niveau 2. Dit biedt gematigde interventie die geschikt is voor een breed scala aan verschillende omstandigheden.
Ten slotte is er modus 3, een optie voor handmatige instelling waarmee de rijder elke combinatie kan kiezen uit de 3 TCS-instellingen, 3 SCS-instellingen en uitschakeling, en 3 LIF-instellingen en uitschakeling. In totaal zijn er dus 48 verschillende combinaties mogelijk.
Ook interessant is dat de Tracer 9 nu standaard met cruise control is uitgerust, wat kan worden geactiveerd wanneer wordt gereden met een snelheid van 50 km/h of meer in de 4e versnelling of hoger. Zodra een snelheid geselecteerd is, kan deze omhoog en omlaag worden aangepast in stappen van 2 km/h met één druk op de schakelaar of door de schakelaar ingedrukt te houden.
Dat Yamaha de Tracer 9(00) onderhuids flink heeft aangepakt juichen we alleen maar toe, maar de meningen over het nieuwe design lopen nogal uiteen. Yamaha noemt het nieuwe design een 'pijl'-silhouet dat wordt gevormd door het windscherm, de bovenkuip en de tankafdekking en dat de Tracer een dynamische en doelbewuste nieuwe aanblik moet geven. Maar of het ook mooi is?
De Tracer 9 is verder voorzien van een nieuw dubbel 3,5" TFT kleurendisplay, waarbij belangrijke informatie over het motorblok links wordt getoond, waaronder een meerkleurige toerenteller in de vorm van een staaf, plus een digitale snelheidsmeter, brandstofmeter, versnellingsindicator en TCS-modusindicator.
Het linkerscherm kan worden overgeschakeld naar de TCS-modus en het instellingsdisplay, waarmee de rijder de gewenste interventiemodus voor de elektronische rijhulpsystemen kan selecteren. Het rechterscherm daarentegen is opgesplitst in vier afzonderlijke delen, elk met een variëteit aan informatie, zoals de kilometerteller, dagteller 1 en 2, temperatuur en meer.
Naast de nieuwe Tracer 9 is er dus ook een nieuwe Tracer 9 GT, die zich onderscheidt door zijkoffers, elektronisch geregelde semi-actieve KYB vering dat twee modi kent (A1 voor Sport en A2 voor comfort) en het QSS Quick Shift Systeem voor op- en terugschakelen. Mocht dat nog niet genoeg voor je zijn heeft Yamaha de GT ook van LED-bochtenverlichting en handvatverwarming voorzien.
De 2021 Tracer 9 en Tracer 9 GT zijn leverbaar vanaf medio maart 2021, prijzen zijn nog niet bekend.