Zoeken

Yamaha Ténéré 700 Rally Edition: terugblik op vervlogen tijdperk

24 juni 2020
Een jaar na z'n marktintroductie heeft Yamaha een Rally Edition uitgebracht van de Ténéré 700, Europa's bestverkopende middenklasse Adventure motorfiets. De Ténéré 700 Rally Edition is herkenbaar aan z'n Heritage rally kleuren, maar da's niet het enige dat 'm van de standaardversie onderscheidt.

Sinds z'n introductie heeft de Ténéré 700 Yamaha geen windeieren gelegd - meer dan 8.000 zijn er tot nu in Europa toe over de toonbank gegaan en heeft daarmee al snel de positie verworven van bestverkopende middenklasse Adventure motorfiets in Europa.

En dat snappen we wel. Geen hond die er daadwerkelijk de bushbush mee in zal gaan (een trip naar de Ardennen is al spannend genoeg, zeker in het huidige corona-klimaat), maar  het idee dat 't zou kunnen is voor de meesten reden genoeg om voor een offroad-geörienteerde Allroad te gaan. Of Adventure motorfiets, zoals Yamaha 't noemt.

Met de historische blauwe en gele kleuren en het zwarte Yamaha speedblock, blikt de nieuwe Ténéré 700 Rally Edition terug op het vervlogen tijdperk toen Yamaha dominant was in de    rallysport. 

In die tijd kwam Yamaha met de Ténéré, vernoemd naar de enorme zandvlakte in de zuidelijke Sahara die zich uitstrekt van het noordoosten van Niger tot het westen van Tsjaad. Zijn geschiedenis gaat terug tot 1976 toen Yamaha zijn eerste krachtige viertakt ééncilinder lanceerde: de legendarische XT500, die een belangrijke rol in de toen snelgroeiende rallyscene heeft gespeeld. De allereerste Parijs-Dakar in 1979 schreef de XT500 geschiedenis: Cyril Neveu en Gilles Comte eindigden het algemeen klassement op de 1e en 2e plaats. 



In 1980 was er weer een overwinning door Neveu op Yamaha, en ook de tweede, derde en vierde plaats in het totaalklassement werden behaald door rijders op een Yamaha XT. Dankzij de nu legendarische status groeide de XT500 uit tot een van de best verkopende motorfietsen in Europa met een grote, trouwe aanhang. Het vormde de basis voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie Adventure motorfietsen van Yamaha die iedere motorrijder in staat zou stellen de reis van zijn leven te maken.  

Dankzij de grote brandstoftank, vorken met lange veerweg, schijfrem vóór en Monocross achtervering met één schokdemper was de XT600Z Ténéré uit 1983 de eerste speciaal gebouwde Adventure productie-motorfiets van Yamaha die de prestaties van de XT-serie naar een nieuw niveau tilde. Net als de oorspronkelijke XT500 moest de nieuwe XT600Z bewijzen dat hij de meest extreme omstandigheden in de Parijs-Dakar Rally kon doorstaan, en zijn krachtige prestaties droegen bij aan Yamaha's ongeëvenaarde record van 18 podiumplaatsen tijdens de eerste 6 edities van het evenement. 


1983 bleek ook het jaar te zijn dat de Rally Parijs-Dakar zijn gevreesde reputatie als meest extreme evenement in de motorwereld bevestigde, het jaar waarin meer dan 40 deelnemers tot 4 dagen in de woestijn verdwaalden en 75% van de motorrijders de finish niet haalden. 

De motorrijders Serge Bacou en Jean-Claude Olivier van het team Sonauto Yamaha werden respectievelijk 5e en 7e op de nieuwe XT600Z Ténéré, een fantastische prestatie voor zowel de rijders als voor de nieuwe motorfiets. Olivier behaalde vervolgens een indrukwekkende 6e plaats in het totaalklassement in '84 met teammaat Bacou als 9e op hun opvallende blauwe Ténéré racemotoren. 

Daarmee werden ze onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de beroemdste rally ter wereld - en bereikten ze een legendarische status als twee van de meest getalenteerde en charismatische rallyraid concurrenten van hun tijd. Jean-Claude Olivier, beter bekend als 'JCO', was niet alleen een van de grootste persoonlijkheden in de Dakar - hij was ook CEO van Yamaha Motor Frankrijk! 

JCO was niet alleen de stoerste en meest vastberaden coureur, maar ook een visionaire zakenman die Yamaha tot het nummer één merk in Frankrijk maakte. De Ténéré werd een van Yamaha's meest succesvolle, legendarische en duurzame modellen dankzij de sleutelrol van JCO - en de historische kleuren van de Ténéré 700 Rally Edition zijn een passend eerbetoon aan hem en zijn mede-Dakar helden. 

De nieuwe Ténéré 700 Rally Edition wordt, naast de Ténéré 700, in Frankrijk geassembleerd en heeft een speciale blauwe en gele kleurstelling als eerbetoon aan de Yamaha racemotoren die door JCO en Serge Bacou worden gereden in de Dakar-edities van '83 en '84. 

Het zwarte Yamaha Speedblock versterkt de historische look, waardoor dit een authentiek eerbetoon is aan de mannen en hun machines, die zo veel motorrijders inspireerden om voorbij de horizon te reizen in hun zoektocht naar nieuwe avonturen en herinneringen. 


De Ténéré 700 Rally Edition is uitgerust met een aantal onderdelen die een hogere mate van chassis bescherming bieden in off-road situaties. De robuuste beschermplaat van 4 mm dik aluminium biedt een hoge mate van bescherming aan de motor en de onderste framebuizen, en is tevens voorzien van een bevestigingspunt voor de gereedschapskist. 



Er is ook een zwarte aluminium radiatorbescherming, ontworpen om het binnendringen van stokjes of stenen te voorkomen, en de lasergesneden aluminium kettingbeschermer verhoogt de premium stijl van dit speciale model. 

Krachtige lichtgewicht LED-richtingaanwijzers voor en achter zorgen voor een moderne en slanke look en geven deze geavanceerde Adventure motorfiets een strakker en robuuster uiterlijk.

Het exclusieve eendelige rallyzadel zorg voor een 20 mm hogere rijpositie op 895 mm. Dit zorgt voor een rechtere positie van het onderlichaam waardoor het makkelijker is om vanuit zitpositie op de voetsteunen te gaan staan wanneer off-road wordt gereden. De constructie van twee materialen zorg voor een hoogwaardige beleving en afwerking en het witte Yamaha logo vult de iconische kleuren van het erfgoed aan. 

De 689cc Crossplane CP2 motor is uitgerust met een Akrapovič slip-on demper die zorgt voor een rijk, diep geluid dat het gevoel van een hoog koppel bij het accelereren versterkt. Deze hoogwaardige lichtgewicht demper is uitgerust met koolstof hitteschilden die het algehele gevoel van kwaliteit moeten versterken.  



Nog niet genoeg voor je? De Rally Edition is verder standaard voorzien van speciale rubberen gripstukken, die zijn ontworpen voor extra grip ter hoogte van de knie en de binnendij tijdens het accelereren, zodat je te allen tijde optimale controle hebt. Om zijn echte off-road capaciteiten verder te onderstrepen, zijn off-road handvatten voorzien voor zelfverzekerd rijden onder stoffige of modderige omstandigheden. 

De Ténéré 700 Rally Edition zal vanaf juli 2020 beschikbaar zijn bij de Yamaha dealers. Hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.