Yamaha nieuws: Tenere 700 en 1200
De Super Ténéré 1200 is al uitgebreid getest in allerlei omstandigheden, een paar keer de wereld rond geweest en heeft zich zelfs al bewezen, dus die komt er heel snel uit. Daarnaast heeft Yamaha ook het vervolg op de vorig jaar getoonde T7 laten zien: de Ténéré 700 World Raid zoals deze nu heet. Dit model is echter nog niet productierijp volgens Yamaha en zal nog meer en zwaardere tests moeten doorstaan voordat de consument er de vruchten van plukken kan. Maar dat het wat is, laten de bijbehorende beelden al wel zien.
Wat de overeenkomsten betreft is het slechts het 689cc CP@ tweecilinderblok dat we nog kunnen herkennen van de MT-07 (en Tracer en XSR), maar daar houdt het ook direct mee op. Zoals we kunnen zien zijn ook de grove lijnen van de oude Ténéré 660 nog enigszins terug te vinden, zij het slechts een familieovereenkomst. Veel meer zien we hier een kant en klare Dakarmotor, compleet met dikke noppen. Dat zegt op zich al redelijk veel over het inzetgebied van de motor, iets wat de oude 660 ook een beetje had; de Yamaha moet de meest offroad gerichte lichte allroad in z’n klasse zijn (is dat goed Nederlands? We weten het niet meer) en daarom is gefocust op de juiste geometrie, een laag gewicht en een blok met een flink pak souplesse.
Daarom is ook gekozen voor de twin, die doet z’n werk meer dan goed. Met de op maat gemaakte Akrapovic klinkt het ook nog eens supergaaf, maar dat zullen we moeten inbeelden als de motor eenmaal productierijp is en aan Euro4 moet voldoen. Het zadel is iets verlaagd ten opzichte van de T7, de zijpanelen zijn wat beter gesneden en langzaamaan destilleert de motor uit tot een haalbaar model. Yamaha is van plan met deze motor nog eens de wereld rond te reizen en Yamaha fans er over te laten meepraten. Onder de noemer World Raid worden zo alle uithoeken van de planeet bereikt, wordt deelgenomen aan Overlandtrips, rallystages en wat er nog meer op het pad komt. Pas hierna wordt besloten hoe het uiteindelijke model eruit komt te zien, maar verwacht alvast een heel ruige machine.
XTZ1200ZE Super Ténéré Raid Edition
We houden het even op Super Ténéré als jullie het niet erg vinden, maar dit is de officiële benaming van de nieuwe 1200cc dikke Adventure twin. de motor is zoals gezegd al uitvoerig getest en gereden door onder andere professionele wereldreiziger Nick Sanders, die bij de presentatie nog net op tijd terug is gevlogen van zijn laatste reis om de motor te kunnen laten zien, met heerlijk helmhaar op de koop toe.
De Raid Edition is de meest uitgebreide versie van de Super Ténéré en is dan ook voorzien van alles wat Yamaha er aan kan hangen: de bekende cardan, een elektronisch veersysteem, 23 liter brandstoftank, handmatig verstelbaar zadel en ruit, Unified Braking en het complete pakket aan elektronische hulpmiddelen als Traction Control, Cruise control en de bekende Yamaha D-Mode.
Maar dan gaat het verder; de Raid Edition krijgt er ook twee aluminium koffers van elk 37 liter bij die zodanig zijn ontworpen dat er ook nog bagage bovenop geknoopt kan worden. de ruit is hoger dan de andere modellen en met de standaard mistlampen zie je ook de overeenkomst met de Ténéré 700. Om het af te maken is er nog een carterbescherming toegevoegd, carbon zijpanelen en een kek nieuw kleurtje.