Zoeken

Yamaha lanceert compleet nieuwe TMAX 560 familie

3 november 2019
Yamaha heeft voor modeljaar 2020 haar iconische sportscooter volledig op de schop gegooid. De inmiddels al weer 7e generatie van de TMAX is in twee verschillende uitvoeringen op de markt gezet: TMAX 560 en TMAX 560 Tech MAX.

Mocht het je zijn ontgaan: het is volgend jaar bijna twintig jaar geleden dat Yamaha met TMAX een compleet nieuwe dimensie aan motorscooters gaf. Niet langer meer iets sufs en oubollig, maar een scooter met de potentie van een supersport. Niet voor niets dat de TMAX in 2001 na z'n lancering al snel de R1 onder de scooters werd genoemd. En bijna 20 jaar na dato nog steeds. 

En met succes. In bijna twintig jaar TMAX, die momenteel in z'n 6e generatie zit, zijn er meer dan 275.000 TMAX'en aan de man gebracht, waarmee het een van de meest succesvolle Yamaha modellen ooit in Europa is. 

Voor 2020 introduceert Yamaha nu haar naar eigen zeggen sportiefste en sterkste TMAX in bijna 20 jaar Sport Scooter geschiedenis. Met - zoals de naam al doet vermoeden - een compleet nieuw motorblok met grotere 560cc cilinderinhoud en een meer dynamisch en agressief design, hoopt Yamaha met de nieuwe TMAX performance naar het volgende niveau te hebben gebracht. 

Zoals gezegd wordt de nieuwe TMAX in twee versies op de markt gezet: TMAX en TMAX Tech MAX - beide ontworpen met als doel enerzijds de huidige TMAX bezitters iets beters te bieden en anderzijds nieuwe klanten die nu op andere maxi-scooters rijden aan te trekken. "Sneller, vloeiender, slimmer en dynamischer," dat zijn volgens Yamaha de steekwoorden die de nieuwe TMAX 560 beter dan z'n voorganger hebben gemaakt, voor de klant die op zoek naar de beste sport-scooter is. 



Volgens Yamaha heeft de nieuwe TMAX 3,5% meer vermogen en 6% meer koppel dan de oude TMAX 530, wat is gerealiseerd door onder andere de cilinderinhoud naar 560cc te vergroten, wat is gerealiseerd door de boring van 68mm naar nu 70mm te vergroten. Yamaha benadrukt daar nog eens bij dat ondanks dat de zuiger nu dus 6% groter is, het nieuwe blok slechts 1% zwaarder is. 

Naast een grotere cilinderinhoud heeft Yamaha ook de ademhaling van de TMAX verbeterd. Grotere inlaatkleppen van nu 27mm, een nieuwe 12-gats injector die aan de onderkant van het inlaattraject is geplaatst en benzinenevel direct tegen de achterkant van de inlaatklep spuit, voor een zo efficiënt mogelijke compressie. Om emissies te reduceren is  het 2-1 uitlaatsysteem voorzien van twee katalysatoren, eentje voor en eentje achter. 

Een belangrijke bijdrage aan de verbeterde rijkwaliteit is de nieuwe CVT riem, die de capaciteit van de transmissie heeft vergroot. De overbrengingsverhouding is aangepast, evenals het automatische 'schakelpatroon', om een langere overbrenging te realiseren bij elk toerental. Wat volgens Yamaha moet hebben geresulteerd in een soepeler en meer relaxt gevoel in het snelheidsgebied wanneer je aan het cruisen bent. 

De TMAX 560 is voorzien van Yamaha D-MODE elektronica met 2 rijmodi, dat via YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle, ofwel ride-by-wire gasklepbediening) het vermogen regelt. Te kiezen valt er uit een modus met gemakkelijke en vriendelijke vermogensafgifte voor relaxt rijden in de stad en een sportieve modus voor wanneer je besluit om net als wij 12 jaar geleden tijdens onze Maxi-scooter test in Parijs even een middagje te knallen op het circuit van Carole. 

Om de toegenomen performance van het motorblok in goede banen te leiden heeft Yamaha -uiteraard- ook het rijwielgedeelte een upgrade gegeven. De settings van de 41mm upside down voorvork zijn aangepast, evenals die van de link-type monoshock achter. De vering achter is voor scooterbegrippen behoorlijk geavanceerd en kan worden vergeleken met monoshock systemen van gewone motoren. 

En dan is er natuurlijk het nieuwe design, waar we uitgebreid en diep op in zouden kunnen gaan, ware het niet dat een plaatje nog altijd meer zegt dan 1000 woorden. Dus houden we het alleen bij de essentie: nieuwe LED-knippers, nieuwe achterkant met T-gevormd achterlicht, grote opbergruimte onder het zadel waar nu 2 jethelmen in moeten passen, een monotoon TFT display, Smart Key keyless contactslot en een Centre Stand Locking systeem, dat voorkomt dat de middenbok zonder smartkey kan worden ingeklapt. 

Tot zover de TMAX 560, zoals gezegd is er ook nog een tweede versie die TMAX 560 Tech MAX heet. De Tech MAX versie onderscheidt zich door MyTMAX Connect connectiviteit, een elektrisch in hoogte verstelbaar windscherm, cruise control, handvatverwarming en zadelverwarming en instelbare achtervering. 

De TMAX en TMAX Tech MAX zijn leverbaar vanaf december 2019, prijzen zijn nog niet bekend.