Yamaha kondigt 2022 MT-10 aan
Ze zijn er maar wat trots op bij Yamaha, op de MT-familie die ooit met de MT-01 (en MT-03) begon, maar pas echt succesvol werd nadat in 2013 het "Dark Side of Japan" concept met de MT-09 en MT-07 werd gelanceerd, gevolgd door een MT-03 en MT-125 aan de onderzijde en een MT-10 als nieuw vlaggenschip, dat in 2017 aan de MT-familie werd toegevoegd en waarvan er inmiddels meer dan 290.000 in Europa zijn verkocht.
De MT-10 is het laatste model van het MT-gezin dat Yamaha nu aan Euro 5 heeft aangepast, maar Yamaha benadrukt dat dit zeker niet ten koste van het vermogen is gegaan. Het nieuwe blok heeft nu aluminium gesmede zuigers, offset drijfstangen en direct gecoate cilinders voor maximale efficiëntie.
Volgens Yamaha zijn de instellingen van de benzine-injectie gewijzigd om een hoger koppel te genereren tussen de 4.000 en 8.000 tpm, maar laat in het persbericht in het midden hoe groot die waardes nu zijn. Yamaha stelt verder dat het brandstofverbruik is verbeterd, de CO2 uitstoot is verlaagd en dat het blok krachtiger is, zonder waardes te noemen.
Volgens de Britse collega's is het vermogen van 160 pk naar nu 164 pk gegroeid. Da's leuk, maar daarmee komt 'ie nog steeds niet in de buurt van de Hypernaked generatie. De enige twee modellen die de MT-10 nu de baas is zijn de CB1000R en de GSX-S1000, maar dat was z'n voorganger ook al.
Yamaha claimt trouwens ontzettend veel aan soundengineering hebben gedaan om de 2022 MT-10 nog vetter te laten klinken, door in de airbox drie inlaatkelken toe te passen met verschillende lengtes en dwarsdoorsneden, die elk hun eigen inlaatgeluid produceren, om bij verschillende toerentallen harmonieus te resoneren. Via akoestische versterkerroosters links en rechts van de tank moet dit geluid naar de rijder worden gestuurd.
Aan het rijwielgedeelte heeft Yamaha geen wereldschokkende aanpassingen gedaan. De wielbasis is met 5 mm verlengd naar nu 1.405 mm, verder spreekt Yamaha van verbeterde KYB vering voor en achter, maar wederom wordt dat verder niet onderbouwd. Op het vlak van de remmen heeft Yamaha nu een Brembo rempomp toegepast.
In tegenstelling tot het rijwielgedeelte hebben de ontwerpers de styling van de 2022 MT-10 wel volledig op de schop gegooid, maar hebben gelukkig niet hetzelfde pad bewandeld als de 'Alien-look' van de rest van de MT-familie, dat in onze ogen foei- en foeilelijk is. We durven zelfs te stellen dat deze MT-10 er best begeerlijk uitziet.
Vanuit het zadel kijk je uit op hetzelfde 4,2" TFT kleurendisplay als de R1. Volgens Yamaha is de zogenaamde rijdertriangel, de verhouding tussen voetsteunen, zadel en stuur, verbeterd, maar wederom - ook nu blijft onvermeld wat nu exact die aanpassingen zijn.
Wat elektronica betreft is de MT-10 voorzien van de bekende 6-assige IMU, hellingshoek afhankelijke tractiecontrole, slide controle, wheelie controle, elektronische motorrem, een instelbare snelheidsbegrenzer, bochten-ABS en Yamaha Ride Control.
De 2022 MT-10 komt in drie kleuren: Cyan Storm, Icon Blue en Tech Black. Leverbaar vanaf april 2022, de prijs wordt later bekendgemaakt.