Zoeken

Yamaha kondigt 2021 MT-09 SP aan

10 november 2020
Na eind vorige maand de standaard versie al aan te hebben gekondigd heeft Yamaha nu ook de SP versie van de 2021 MT-09 gepresenteerd. De MT-09 SP is dezelfde vernieuwingen als de standaard MT-09 ondergaan.

De puurste en meest opwindende Hyper Naked tot nu toe, dat is volgens Yamaha de MT-09 en dat zal ongetwijfeld zijn als je flink wat concurrenten van 't lijstje schrapt, waaronder de Z900 die qua performance in het vijfcijferige toerengebied de MT toch echt het nakijken geeft. En niet alleen qua performance. 

Geroemd om z'n fantastische motorblok, maar afgebrand op z'n veel te slappe vering - en dan met name de achtershock die door menig journalist als een veredelde fietspomp werd omschreven, dat is in een notendop de MT-09, waarvan in 2018 een SP versie op de markt werd gezet die nu ook op het sportieve vlak een deuntje mee moest kunnen zingen. Met dank aan de beduidend betere vering.

Toen Yamaha eind vorige maand de voor 2021 vernieuwde MT-09 aankondigde was het natuurlijk wachten op het moment dat een vernieuwde SP versie zou worden gepresenteerd. Een SP versie die dezelfde vernieuwingen als de MT-09 is ondergaan, plus nog wat extra.

Dat plus wat extra zit 'm in de toevoeging van cruise control, die vanaf 50 km/u in 4e versnelling (of hoger) kan worden ingeschakeld. Via schakelaars op het stuur kan de snelheid in stappen van 2 km/u worden verhoogd of verlaagd, het systeem wordt geannuleerd zodra de rem, koppeling of de gashendel wordt gebruikt. 

Het blok heeft dezelfde vernieuwingen ondergaan als de standaard MT-09, met nu een cilinderinhoud van 889 cc, 119 pk vermogen bij 10.000 toeren en 93 Nm koppel bij 7.000 toeren per minuut. 

Het motormanagement kent nu een 6-assige IMU, die onder meer het Traction Control Systeem (TCS), het Slide Control Systeem (SCS), plus voor het voorwiel het LIFt Control systeem (LIF) en het Brake Control (BC) systeem aanstuurt.

De 2021 MT-09 SP heeft hetzelfde vernieuwde rijwielgedeelte met compleet nieuw frame dat 2,3 kilo lichter is en een verbeterde stijfheidsbalans in lengte- en dwarsrichting moet hebben. En verfijnde torsiestijfheid, met 50% meer laterale stijfheid, wat voor een hoge mate van rechtuitstabiliteit moet zorgen.

Naast de eerder genoemde cruise control onderscheidt de SP zich door een betere volledig instelbare KYB upside-down voorvork met DLC coating en een Öhlins achtershock die qua veervoorspanning (losse hydraulische spanner) en uitgaande demping kan worden aangepast. 

Een ander kenmerk dat exclusief is voor de MT-09 SP is de swingarm met nu een speciaal geborsteld en geanodiseerd oppervlak dat perfect past bij het nieuwe Crystal Graphite-frame. Samen met andere unieke details, zoals de gele veer op de Öhlins achterschokdemper en het zwarte aandrijftandwiel, moet de swingarm van de SP het premium gevoel en de pure sportieve looks versterken.

De MT-09 SP heeft verder een exclusief dubbelgestikt zadel, een zwart geanodiseerd stuur en hendels, helder getinte remvloeistofreservoirs voor en achter en een zwart achtertandwiel. Tot slot heeft Yamaha exclusieve Icon Performance kleuren bedacht. 

Leverbaar vanaf maart 2021, prijzen worden later bekendgemaakt.