VOGE lanceert 650 DS en 650 DSX middenklasse Allroads
Dat China al lang niet meer het land is van alleen maar knip&plak (hoewel sommige Chinezen daar verdomd goed in zijn) hebben we vorig jaar zelf aan den lijve kunnen ervaren tijdens wat de laatste perspresentatie voor de coronabeperkingen zou blijken te zijn, waar we kennis konden maken met de VOGE line-up.
Mocht de naam VOGE je niks zeggen, check dan hier de test van afgelopen jaar. VOGE is zoals gezegd het premium merk van Loncin, de Chinese gigant die ook voor gerenommeerde merken als BMW, MV Agusta en Honda motoren produceert. Het is maar dat je 't weet.
Voor 2021 hebben de Chinezen het gamma aan de bovenkant uitgebreid met de VOGE 650 DSX, die wordt aangedreven door een 652cc eencilinder en daarmee de VOGE met de grootste cilinderinhoud is.
De motor wordt opgegeven voor een topvermogen van 49,6 pk (36,5kW) bij 6.750 tpm en dat is best opmerkelijk. 1,5 kW minder en 'ie was zo geschikt geweest voor het A2 rijbewijs, nu moet daarvoor een restrictie-kit worden gemonteerd. Het maximum koppel van 60 Nm wordt bij 5.500 tpm afgegeven.
Wat valt er nog meer te vertellen over de 650 DSX? Dat ie een grote 18 liter benzinetank heeft, waardoor je bij een verbruik van pak 'm beet 1 op 25 (voor de Belgische lezers: 4 liter op 100 km) 450 kilometer op een tank zou moeten kunnen halen.
De 650 DSX is voorzien van een kleuren TFT-scherm met Bluetooth connectiviteit, waarmee VOGE bijna al z'n concurrenten het nakijken geeft. En niet alleen omdat het TFT is, noem ons nog een midsize allroad met bandenspanningscontrole. De premium uitstraling vind je ook terug in zaken als LED verlichting rondom, Nissin remmen en KYB vering.
Naast de DSX, die standaard wordt geleverd met spaakwielen en vanaf juli leverbaar is, volgt later dit jaar de 650 DS, die standaard met gietaluminium wielen is uitgerust.
De VOGE 650 DSX gaat bij ons in Nederland € 8.399,- kosten, bij onze zuiderburen hoeft slechts € 7.299,- te worden afgetikt. De prijzen van de 650 DS liggen net iets lager: € 7.999,- bij ons en € 6.999,- in België. Mocht je de standaard versie te kaal vinden, voor € 700,- heb je d'r een complete set aluminium koffers bij.