Vespa lanceert 946 Christian Dior
"Opgericht in exact hetzelfde jaar 1946 zijn het Italiaanse scootermerk Vespa en couturier Dior gelinkt door een onafgebroken verlangen om een nieuwe, heldere en creatieve visie van de wereld te inspireren. Vandaag, meer dan ooit, wordt met de samenwerking tussen Dior en Vespa deze geest van vrijheid, beweging en expressie dat de drijfveer is opnieuw uitgevonden."
Tot zover de mooie pr-prietpraat van Vespa zelf, nu naar waar 't om gaat en dat is om te beginnen de unieke versie van de Vespa die in 2012 op de markt is gezet, de Vespa 946 Christian Dior. (Had natuurlijk niet anders gekund...) Tot in het kleinste detail is de 946 voorzien van zeer fraaie Dior verfijningen. Of zoals ze 't zelf zeggen: savoir-faire en virtuoso art voor detail.
Daar is het echter niet bij gebleven, naast de unieke scooter hebben Vespa en Dior nog flink wat accessoires uitgewerkt waarmee de Vespa kan worden opgeluisterd, waaronder een topkoffer met Dior Oblique motief - ontworpen door Marc Bohan in 1967 - dat perfect aansluit bij het kekke zadel.
Deze gelimiteerde creatie zal in het voorjaar van 2021 te zien zijn in Dior boetieks wereldwijd en geselecteerde Motoplex stores van de Piaggio Group. Hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.
Michele Colaninno (CEO van de Immsi Group en hoofd product- en marketingstrategieën van Piaggio):
“Op moeilijk momenten als deze is het fijn om van een betere toekomst te kunnen dromen. Het modehuis Dior werd in 1946 opgericht in Parijs, hetzelfde jaar dat Vespa zijn debuut maakte in Italië. Deze nieuwe Vespa 946 viert dat jubileum en is een eerbetoon aan ons erfgoed. Vandaag hebben we, net als toen, een donkere periode achter de rug, en we bundelen nu onze krachten om door een combinatie van stijl en vakmanschap wat joie de vivre te delen. Deze samenwerking tussen Vespa en Dior is een hulde aan de schoonheid."
Maria Grazia Chiuri (Creatief directeur haute couture-, confectiekleding- en accessoirecollecties voor dames voor modehuis Dior):
"Ik was onmiddellijk enthousiast over het project met Vespa. Vespa herinnert mij aan mijn stad, Rome. Het is gekoppeld aan de vrijheid om je makkelijk door de stad te verplaatsen, zoals in de film Roman Holiday (1953), met dat buitengewone beeld van een aan Gregory Peck vastgeklampte Audrey Hepburn op een Vespa, dat voor altijd in ons collectieve geheugen is gegrift. In veel van mijn gelukkige herinneringen speelt een Vespa de hoofdrol. Mijn man en ik reden op een Vespa door Rome en gingen ermee naar het strand in Fregene. Het is een symbool van Italiaansheid dat nauw verbonden is met mijn persoonlijke achtergrond en dat nu deel uitmaakt van mijn professionele leven bij Dior."
Pietro Beccari (voorzitter en CEO van Christian Dior Couture):
"Deze samenwerking met Vespa is een eerbetoon aan de ongeëvenaarde charme van de Italiaanse Rivièra die Christian Dior zo fascineerde. De haute couture-modellen van de ontwerper zijn altijd doordrongen geweest van de elegante geest van de Dolce Vita-levensstijl, een zonovergoten betovering die we, nu meer dan ooit, terugvinden in de collecties van Maria Grazia Chiuri. Deze speciale samenwerking tussen deze twee
buitengewone huizen in het teken van passie, excellentie en kunst van het leven biedt ons de mogelijkheid om de inspirerende banden die Dior bindt aan de Italiaanse cultuur weer aan te halen.”