Zoeken

Triumph Speed Triple 1200 RR: 180 pk cafe racer

14 september 2021
Na de motor recent al te hebben aangekondigd heeft Triumph vandaag het doek gelicht van de Speed Triple 1200 RR, volgens de Britten het toppunt van Speed Triple-elegantie, performance en attitude, een moderne kijk op een café racer en de ultieme sportfiets voor op straat.

 

"De nieuwe Speed Triple 1200 RR is ontworpen om de trotse traditie van de Britse autowereld te weerspiegelen, om onderscheidende Britse elegantie te combineren met opwindende real-world prestaties. Een nieuwe dimensie creërend voor rijders die houden van het iconische karakter van de Speed Triple met zijn unieke karakter en op de weg gerichte sportprestaties, doet de RR daar zowel in schoonheid en rijkwaliteiten een schep bovenop, om iets te leveren dat unieker en karaktervoller is en echt authentiek is."

Het mag gezegd worden, bescheidenheid is Triumph vreemd in het perscommuniqué van de nieuwe Speed Triple 1200 RR, de meest extreme en sportieve Triumph ooit. De RR heeft de looks van een café racer, gecombineerd met de performance van een superbike. 

Om met dat laatste te beginnen, de RR wordt aangedreven door dezelfde 1.160cc lichtgewicht high performance driecilinder als de RS, die goed is voor een topvermogen van 180 pk bij 10.750 tpm en een maximum koppel van 125 Nm bij 9.000 tpm. En dat dat inderdaad ontzettend indrukwekkend is, daar weten na onze recente test op het circuit van Mettet (hold your horses, die zit nog in de pijplijn) alles van. 

Net als de RS is de RR ook van alle elektronische gadgets voorzien die je anno 2021 bij een premium motorfiets verwachten mag. Dan hebben we 't dus over het TFT-kleurendisplay met Bluetooth en Android/iOS connectiviteit, vijf rijmodi (Road, Rain, Sport, Rider en Track), anti wheelie controle, tractiecontrole, en bochten-ABS. Alles uiteraard via de bekende 6-assige IMU aangestuurd. 

We zijn d'r nog niet. Uiteraard heeft Triumph de RR van dezelfde fantastische up/down quickshifter (we spreken uit ervaring) voorzien als de RS, waarbij volgens de Britten bij de ontwikkeling gebruik is gemaakt van de ervaring die in de Moto2 is opgedaan. Verder heeft de fiets keyless contact, zelfuitschakelende knipperlichten en cruise controle. 



Dan het rijwielgedeelte. Volgens Triumph is de nieuwe Speed Triple RR ontworpen om dezelfde wendbaarheid en stuurprecisie als de Street Triple 765 RS te leveren, maar dan met de performance en attitude van de laatste generatie Speed en met een grotere focus op het circuit. 

Dat laatste blijkt overduidelijk uit de ergonomie. Het brede stuur van de RS heeft het veld geruimd voor clip-ons, die 135 mm lager en 50 mm verder naar voren zitten, waardoor je dus verder en dieper naar voren zit. De zithoogte is met 830 mm gelijk aan die van de RS, maar de positie van de voetsteunen is wel aangepast. 

Het sportiviteit wordt volgens Triumph nog eens extra onderstreept door de premium specificaties van het standaard pakket, waarbij wordt verwezen naar de Öhlins Smart EC 2.0 elektronisch instelbare en semi-actieve vering, de meest geavanceerde vering uit het van oudsher Zweedse huis. Uiteraard, mocht je dat willen, via het TFT display volledig in te stellen. 

Om ervoor te zorgen dat je vanaf topsnelheid weer rap onder het niveau zit dat je postuit Leeuwarden krijgt zijn aan de voorkant Brembo Stylema monobloc remklauwen voorzien met 320 mm zwevende schijven en een instelbare Brembo radiale rempomp. Aan de achterkant is een 220 mm schijf met Brembo 2-zuiger remklauw voorzien. Wat rubber betreft heeft Triumph gekozen voor Pirelli Diablo Supercorsa V3.

De 2022 Speed Triple 1200 RR is leverbaar in twee kleuren, Red Hopper / Storm Grey en Crystal White / Storm Grey, voor de prijs van € 23.250 (€ 20.800 BE).