Triumph Scrambler 1200: vet modern en klassiek
Een herdefiniëring van het segment op het niveau van vermogen, specificaties en afwerking, voorzien van Triumphs iconische Scrambler DNA en alle eigenschappen van een échte Adventure fiets, zo omschrijven de Britten de nieuwe Scrambler 1200, die in twee versies XC en XE op de markt wordt gezet, in een notendop. En afgaand op de specificaties is dat ditmaal echt geen blufpoker geweest.
Kijk alleen al eens naar het design, de Scrambler 1200 ziet eruit alsof 'ie zo uit de set van The Great Escape met Steve McQueen aan het stuur is weggereden, tot in het kleinste detail oogt de fiets op de oorspronkelijke Scrambler uit de jaren '60 van de vorige eeuw. Van de toonaangevende motorfietsen van die tijd werd zoveel mogelijk plaatwerk verwijderd en ze werden uitgerust met hoog of laag gemonteerde dubbele, afgezaagde uitlaatpijpen.
Triumph noemt deze eigenbouw modellen uit die tijd zelfs de originele en echte desert sleds, een sneer naar Ducati dat het hele idee van de Scrambler (succesvol) heeft gekopieerd. Hoe dan ook, de eigenbouw trend is wel de inspiratiebron geweest voor modellen als de T-120TT, T120C en TR6'C'. En dit waren de motoren waar Steve McQueen graag mee door de woestijn reed, waarop Bud Ekins races op onverhard terrein reed en won, en die meededen aan de meest uitdagende woestijnraces aller tijden - de Baja 1000.
Goed, design en nostalgie hebben we dus afgevinkt, maar de nieuwe Scrambler 1200 XC en XE gaan zoals gezegd veel verder dan alleen dat. Beide nieuwe Scramblers worden aangedreven voor de High Power 1200cc 270° paralleltwin (en dus niet de High Torque), die we kennen van de Thruxton. Volgens de Britten is het motorblok speciaal ontwikkeld voor de Scrambler en wordt nu opgegeven voor een topvermogen van 90 pk bij 7.400 tpm, wat slechts 7 pk minder is dan in die Thruxton en maar liefst 38% meer dan de Street Scrambler.
De High Power Twin is gemonteerd in een rijwielgedeelte dat uit een stalen buisframe met aluminium schetsplaten bestaat. Aan de voorkant is een vette volledig instelbare Showa upside down voorvork voorzien, bij de straat/offroad georiënteerde XC 45 mm in diameter en bij de meer offroad georiënteerde XE 47 mm dik. De aluminium achterbrug wordt door volledig instelbare dubbele Öhlins achterveren met piggyback reservoir afgeveerd.
Het meer offroad georiënteerde zien we trouwens ook bij de veerwegen terug: de XC heeft 200 mm veerwegen, bij de XE zijn die 250 mm. De XE heeft bovendien een iets langere wielbasis (1.570 mm vs 1.530 mm), een iets minder stijle balhoofdhoek (26,9° / 25,8°) en iets meer naloop (129,2 mm / 121 mm). Wat remmen betreft heeft Triumph flink uitgepakt, met Brembo M50 radiale remklauwen in combinatie met een radiale rempomp voor, voorzien van uitschakelbaar ABS.
En dan hebben we nog de rijmodi, 5 bij de XC en 6 bij de XE, die een extra Off-Road Pro modus heeft waarbij ABS en tractiecontrole zijn uitgeschakeld en de Off-Road gaskleprespons wordt gebruikt. Dankzij de IMU die alleen is voorbehouden aan de XE heeft die versie ook geoptimaliseerde bochten-ABS en tractiecontrole.
Mocht je nu denken "ziet er goed uit en leuke specs, maar wat is er nou zou bijzonder aan?" dan adviseren we je nog even door te lezen. Want nu begint het bijzondere verhaal van de Scrambler 1200 pas echt.
Te beginnen bij het contactslot, dat in navolging van de Tiger serie nu ook sleutelloos is en dus via een afstandsbediening wordt ontgrendeld. Wellicht ook interessant om te vermelden is dat de Scrambler standaard handvatverwarming heeft, evenals cruise control, een tweede generatie TFT kleurenscherm, integrale LED verlichting met DRL (Daytime Running Light) met een opvallend lichtprofiel, verlichte schakelaars een een USB aansluiting om je iPhone op te laden.
Leuk, inderdaad, maar wat de Scrambler écht onderscheidend en uniek maakt is de integratie van een GoPro bedieningssysteem - een primeur in de motorwereld. Triumph introduceert een geïntegreerd GoPro bedieningssysteem om de bediening van de GoPro-camera via een optionele Bluetooth-connectiviteitsmodule te vergemakkelijken. De verbinding en bediening wordt weergegeven op het TFT-dashboard en video- en fotofunctie kan via de schakelaars worden bediend.
Het tweede revolutionaire nieuwtje is het in samenwerking met Google ontwikkelde Turn-by-Turn navigatiesysteem - het eerste partnerschap van Google met een motorfabrikant. De werking van het navigatiesysteem wordt vergemakkelijkt via een optioneel verkrijgbare Bluetooth-connectiviteitsmodule. Wanneer de route is ingesteld op de app van Triumph wordt na vertrek met grafische symbolen op het scherm aangegeven wanneer de motorrijder moet afslaan. Met dit systeem heeft de rijder een navigatiesysteem, een routeplanner, de eindbestemming en points-of-interest, zoals hotels, tankstations en restaurants, tot zijn beschikking.
Voor iOS- en Android telefoons hebben de Britten een nieuwe gratis te downloaden Triumph-app ontwikkeld, welke de aangesloten navigatiefunctie levert. De navigatie, routeplanner, de eindbestemming en points-of-interest (hotels, tankstations, restaurants, enz.) worden allemaal door de rijder via deze app beheerd.
Ook draadloos telefoneren via Bluetooth is volledig geïntegreerd op de nieuwe Scrambler 1200 modellen, met een duidelijke weergave op het TFT-dashboard en een intuïtieve telefoonbediening via de schakelaars, om muziek te selecteren, het volume te regelen en oproepen aan te nemen. Dit wordt vergemakkelijkt via een optionele Bluetooth-connectiviteitsmodule.
Nu zullen we om een écht oordeel te kunnen vellen er mee op pad moeten zijn geweest, maar afgaand aan de persinformatie is Triumphs nieuwe Scrambler 1200 wel de allervetste van dit moment. Het gaafste vinden we nog dat 'ie onderhuids dus supermoderne elektronica heeft, maar dat je dat totaal niet ziet. En dat het dus lijkt alsof je met een echte no-nonsense retro-machine aan het rijden bent.