Triumph Rocket 3 R: 0-100 in 2,73 seconden
Dat de voor dit jaar compleet vernieuwde Rocket 3 (zelfs de naam is nieuw, III is 3 geworden) een kanon van een motorblok werd tijdens de presentatie van de fiets wel duidelijk: 2,5 liter driecilinder, 167 pk topvermogen, maar minstens zo interessant was het fenomenale koppel van 211 Nm bij slechts 4.000 toeren per minuut. Dat zijn nog eens cijfers om mee thuis te komen.
Nu zeggen cijfers niet altijd alles en dat hebben ze bij Triumph waarschijnlijk ook gedacht. Reden voor de Britten om de Rocket 3 nog eens op ludieke wijze onder de aandacht te brengen. Dat wil zeggen, de ongekende performance van de nieuwe Diavel killer.
"Triumph heeft opnieuw aangetoond waar het toe in staat is. Met de bevestiging van het nieuwe Triumph-acceleratierecord met de Rocket 3 R, betreden we opnieuw onbekend terrein, want nog nooit eerder heeft een Triumph zo'n ongelooflijke acceleratie bereikt," aldus Paul Stroud, Chief Commercial Officer van Triumph Motorcycles.
"Ons doel was om de uitzonderlijke prestaties van de unieke, geheel nieuwe, 2.500 cc-driecilinder Rocket te laten zien. We hebben dit nu bereikt, wat het hele team ongelooflijk trots maakt. Met de Rocket 3 line-up hebben we consequent laten zien dat we productiemotoren kunnen bouwen met de grootste cilinderinhoud, die in staat zijn om ongelooflijke prestaties en mogelijkheden te bieden."
Opmerkelijk is trouwens dat de stunt al op zondag 9 oktober 2019 is gedaan, maar pas nu naar buiten is gebracht. Volgens Triumph's testrijder was het geweldig de werkelijk ongelofelijke acceleratie te ervaren. "Het is moeilijk te beschrijven waartoe deze motorfiets in staat is. De Rocket 3 R was zeer goed geprepareerd en ik had er het volste vertrouwen in - zelfs in de set-up van dit circuit. Al bij de eerste poging die we deden, had ik het gevoel dat de acceleratie zo krachtig was en dat we het zouden halen. De Rocket 3 R liep perfect en de baan en de weersomstandigheden waren ideaal. Het hele team heeft fantastisch werk geleverd.”
Ter voorbereiding op de recordpoging heeft een team van ingenieurs uit verschillende disciplines een pre-productieversie van de geheel nieuwe Rocket 3 voorbereid onder leiding van Triumph’s hoofdingenieur Stuart Wood. Daarbij werd ook een beroep gedaan op de expertise van bandenfabrikant Avon.
Naast het bereiken van optimale grip, hechtte het team veel waarde aan het besparen van gewicht op de hele motor, waarbij de Rocket 3 R bijna in productie-opstelling werd gereden. Alleen de spiegels en de kentekenplaathouder werden verwijderd zoals vereist voor de racetrack-omgeving.
Stuart Wood merkte op:
"Hun expertise werd direct in het project ingebracht. Het record zou niet mogelijk zijn geweest zonder onze partners, Avon is onze bandenpartner voor het Rocket 3-project geweest en zij hebben gezorgd voor de nodige grip en stabiliteit. De Avon Cobra Chrome banden die op de Rocket 3 worden gebruikt, werden speciaal voor dit model ontwikkeld en bieden uitzonderlijke grip en ongelooflijke duurzaamheid."