Zoeken

Triumph kondigt Trident aan: nieuw hoofdstuk voor een legendarische naam

25 augustus 2020
Triumph heeft voor 2021 de comeback van de Trident aangekondigd. In het London Design Museum is het design prototype van die nieuwe Trident onthuld, dat volgens de Britten het begin van een nieuw hoofdstuk voor een legendarische naam markeert, een nieuwe dimensie in de wereld van driecilinder middelzware roadsters.

We kunnen ons nog de tijd herinneren dat bij fabrieken alles achter slot en grendel zat en iedereen op straffe van harakiri de lippen stijf op elkaar hield tot het moment was aangebroken dat een nieuwe model wereldkundig werd gemaakt.

Het was ook de tijd dat fotograven zich buiten de fabriek in de struiken verborgen om prototypes tijdens testwerkzaamheden op de gevoelige plaat vast te kunnen leggen. Al dan niet door het merk geënsceneerd om alvast een contactmoment te creëren. 

Sinds de komst van smartphones, waarmee supersnel foto's en filmpjes in hoge resolutie kunnen worden gemaakt, is het voor fabrikanten echter steeds lastiger geworden om nieuwe modellen geheim te houden. Voor je het weet heeft iemand z'n telefoon gepakt en zijn de foto's of filmpjes viraal gegaan. 

Bij Triumph hebben ze 't ditmaal dan ook over een compleet andere boeg gegooid, door nog voordat iemand ook maar wist dat er een nieuwe Trident aan zit te komen een prototype van die fiets in hartje Londen te presenteren. 

Tuurlijk, prototypes zijn vaak genoeg te zien op internationale shows als de EICMA in Milaan, maar Triumph is nu toch echt een behoorlijke stap verder gegaan, door ook nog eens uitgebreide informatie van de Trident vrij te geven.

Zo weten we nu dus dat het Trident design prototype het resultaat is van een 4-jarig ontwikkelingsprogramma in het ontwikkelingscenter van Triumph in Hinckley, waarbij het ontwikkelingsteam assistentie heeft gekregen van Rodolfo Francoli. Mocht die naam je bekend voorkomen, da's ook de man een helpende hand heeft geboden bij de Tiger 900 (en nieuwe Suzuki Katana).

Dat heeft geresulteerd in wat de Britten "origineel Brits ontwerp met Italiaanse flair" hebben genoemd. Het resultaat is een minimalistische roadster die zich duidelijk van de huidige modellen onderscheidt, maar tegelijkertijd wel heel herkenbaar Triumph is. Zoals bijvoorbeeld de uitsparingen in de tank. 

"Het Trident design prototype markeert het begin van een nieuw spannend hoofdstuk voor Triumph, waarbij de opdracht vooral draaide om het plezier, van het uiterlijk tot de uiteindelijke rit", zegt Steve Sargent, Triumph chief product officer.

"Met zijn pure minimalistische vorm, strakke lijnen, Triumph-design DNA en meer dan een vleugje van de gespierde uitstraling van onze Speed Triple geeft dit ontwerp de eerste blik op het volledige toekomstige Trident-verhaal."

"Uiteindelijk was ons doel om een nieuwe kijk op karakter en stijl te geven, naast het toegankelijke, gemakkelijke rijgedrag en de kwaliteit waar Triumph om bekend staat - voor een prijs die echt concurrerend is."

Goed, wat weten we nog meer? Dat de Trident is gebouwd rond Triumphs welbekende driecilinderblok. Volgens de Britten is bij de ontwikkeling van de triple sterk gekeken naar het samenbrengen van alle voordelen van een driecilinder in dit segment, als in dat het de perfecte balans is tussen koppel onderin en vermogen bovenin. 

Triumph heeft het over een nieuwe versie van driecilinder motor, maar in plaats van de huidige 765 Triple zal de cilinderinhoud dichter in de buurt van de oude 675 cc zitten. Triumph houdt hier nu zelf wel de lippen stijf op elkaar, maar een blik op de zijdeksels van het blok verklappen dat Triumph in dit prototype de carters van het 675 blok heeft gebruikt.

De nieuwe versie van de bekende driecilinder is in een nieuw ontwikkeld frame gemonteerd, dat veel meer rechttoe rechtaan is dan het vakwerkbuisframe van de Street Triple. Triumph spreekt van een "geweldige toegankelijkheid voor de rijder", dat samen met de rechtop zithouding zorgt voor "comfort en een vertrouwd en inspirerend gevoel".

Het Trident prototype benadrukt volgens Triumph ook nog een ander belangrijk uitgangspunt, de integratie van moderne digitale techniek met functies die - wederom, volgens Triumph, de huidige en toekomstige motorrijders verlangen en op een gemakkelijke manier kunnen bedienen.

Triumph zegt dat de Trident, die ook in A2 versie leverbaar zal zijn, als concurrent moet worden gezien van motoren als de Honda CB650R, Kawasaki Z650 en Yamaha MT-07.