Zoeken

Suzuki lanceert V-Strom 1050 en V-Strom 1050 XT

5 november 2019
Op de EICMA in Milaan heeft Suzuki haar enige nieuws voor 2020 gepresenteerd: de V-Strom 1050 en V-Strom 1050 XT. Met meer vermogen, technische updates en de nieuwste assistentiesystemen is de nieuwe V‑STROM 1050 volgens Suzuki de meest geavanceerde Suzuki V‑Strom ooit. Laat je alleen door de naam niet in de luren leggen, de cilinderinhoud is nog steeds gelijk.

Dat Suzuki met een nieuwe dikke V-Strom zou komen hadden we wel verwacht (en dat dat meteen het enige nieuws voor 2020 zou zijn), nadat een tijdje geleden in de V.S. al de 2020 kleuren waren gepresenteerd van bijna alle bestaande modellen. Bijna, het enige model dat ontbrak was de V-Strom 1000, wat dus deed vermoeden dat die zou worden vernieuwd. Tel daar de DR-BIG geruchten bij op en de cirkel is rond. 

Met de nieuwe V-Strom 1050 is Suzuki inderdaad voor wat betreft het design terug naar het DR-BIG concept gegaan en dat is waanzinnig goed nieuws voor wie een liefhebber van de DR-BIG is, maar slecht nieuws voor diegenen die DR-BIG spuuglelijk vonden. En dat is in onze ogen toch wel een teleurstelling: een motor kan nóg zo lekker rijden, uiteindelijk wil je ook iets in je garage hebben staan dat mooi is en dat is deze V-Strom 1050 helaas nog steeds niet. Maar goed, smaken verschillen....

Nog zo'n ding: de vierkante koplamp met verticale indeling voor dim- en grootlicht heeft LED verlichting en LED dagrijverlichting en ook het achterlicht is LED, maar LED knipperlichten zijn alleen voorbehouden aan de XT. Zaken als valbeugels, mistlampen, handkappen, handvatverwarming zijn alleen voorbehouden aan de accessoire-catalogus, waar onder andere ook een lager zadel is terug te vinden.

Laat je trouwens door z'n naam niet in de luren leggen. Suzuki heeft 'm vanaf nu dus V-Strom 1050 genoemd, wat zou vermoeden dat ten opzichte van de V-Strom 1000 de 90° V-twin (opmerkelijk dat Suzuki als enige nog vast blijft houden aan het V-twin concept, waar de concurrentie op de paralleltwin is overgestapt, maar dat even terzijde) heeft vergroot, maar die is met 1.037cc exact gelijk aan de cilinderinhoud van het huidige model.

Ofwel: oude wijn in nieuwe zakken. Wel zijn lichtere zuigers toegepast en nokkenassen met grotere nokken voorzien, plus twee bougies per cilinder, maar dat is ook het enige. 


Het blok levert volgens Suzuki niet alleen meer trekkracht in het lage- en middentoerengebied, maar ook meer topvermogen. De V-Strom 1050 is goed voor 108 pk bij 8.500 toeren en 100 Nm koppel bij 6.000 toeren per minuut. Da's 7 pk meer dan z'n voorganger en bovendien voldoet dit blok aan Euro 5. 

Wat elektronische foefjes betreft is de V-Strom 1050 voorzien van wat Suzuki het S.I.R.S. (Suzuki Intelligent Ride System) noemt, een pakket met daarin ride by wire elektronische gasklepbediening, 3-standen tractiecontrole, Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS), Suzuki Easy Start en Low RPM Assist. 

Daarnaast heeft Suzuki ook aan cruise control, Motion Track Brake system en Combined Brake system, Hill Hold Control, Slope Dependent Control en Load Dependent Control gedacht, maar die gadgets zijn alleen voorbehouden aan de XT. 

Het aluminium frame zorgt voor een laag gewicht en draagt bij aan meer rijgemak en een betere handling door de slanke bouw. Het biedt door zijn opzet ook ruimte voor een tank met een inhoud van 20 liter. De zithoogte is 855 mm (850 mm voor de V‑STROM 1050 XT). De langere wielbasis van 1.555 millimeter draagt bij aan de stabiliteit. 

De instelbare Kayaba-voorvork is volgens Suzuki zeer stijf dankzij dikke vorkpoten met een diameter van 43 mm. Voor zijn dubbele remschijven van 310 mm in diameter met Tokico vierzuiger-remklauwen voorzien. De remschijf achter heeft een diameter van 260 mm en die wordt geremd door een remklauw met een enkele zuiger. 

Optioneel is een bagagesysteem beschikbaar met gemakkelijk te bevestigen zijkoffers en een topkoffer. Suzuki claimt dat het instrumentarium goed afleesbaar is dankzij een overzichtelijk LCD-scherm, waar in een oogopslagtoerental, snelheid, brandstofvoorraad en motortemperatuur af te lezen zojn, plus de gekozen instellingen voor het Traction Control-systeem, S-DMS en ABS. Dat zal ongetwijfeld zo zijn, maar ten opzichte van de tegenwoordig al in de instapklasse al gangbaar aan het worden TFT kleurendisplays is LCD natuurlijk wel oude economie.

Links op het instrumentarium is een USB-aansluiting geplaatst. De buddyseat van de V‑Strom 1050 XT is van een nieuw ontwerp, waardoor die meer comfort biedt en in twee hoogten verstelbaar is. Onder de buddyseat van de XT bevindt zich een 12-volt stopcontact. En het windscherm van de XT is handmatig 50 mm in hoogte verstelbaar. 

De V-Strom 1050 (XT) is onder andere leverbaar in de opvallende oranje met witte kleurstelling van de DR-Z, naast vijf andere kleuren, waaronder het bekende Champion Yellow en een nieuwe kleur grijs: Solid Iron Gray.

Volgens Suzuki is de V-Strom 1050, waarvan de marktintroductie in het eerste kwartaal van 2020 plaatsvindt, de meest geavanceerde V-Strom ooit en dat is ab-so-luut een waarheid als een koe, maar de vraag is alleen in hoeverre 'ie mee kan komen met de rest en dan zou dat antwoord wel eens heel anders kunnen zijn.