Zoeken

Suzuki 2021 GSX-S1000: scherper, sterker en meer elektronica

26 april 2021
Na de motor begin deze maand te hebben aangekondigd heeft Suzuki daags voor Koningsdag de voor 2021 compleet vernieuwde GSX-S1000 onthuld. De nieuwe GSX-S1000 heeft iets meer vermogen en een sterker middengebied, maar de grootste verschillen zitten 'm in het compleet nieuwe design en de waslijst aan elektronica.

Als je 't ons vraagt hadden ze dit in Hamamatsu op deze manier zes jaar geleden al mogen doen, toen de eerste generatie GSX-S1000 op de markt werd gezet. Tenminste, voor wat het design betreft want vindt wat je d'r van vindt, maar het nieuwe design is in ieder geval niet dat vlees noch vis van z'n voorganger. En als er iets is dat wij wel kunnen waarderen, dan wel een uitgesproken ontwerp als dat van deze 2021 GSX-S1000. 

De GSX-S1000 was door Suzuki in 2015 op de markt gezet als nieuw model voor de sportrijder op straat, in navolging van de Kawasaki Z1000 en Honda CB1000R. Het blok en het rijwielgedeelte van de GSX-R1000, maar dan verpakt in een Naked Sport design en aangepast op het wensenpakket van de straat.

Voor de eerste grote update hadden ze zich in Hamamatsu ten doel gesteld om 'm nog leuker te rijden te maken, om meer controleerbaarheid, lichtvoetigheid en vermogen te leveren voor een nog opwindendere rit, om aan de Euro 5 emissiestandaard te voldoen en om een nog strakker en aantrekkelijker pakket te ontwerpen dat hoofden doet omdraaien. Om het in een paar woorden samen te vatten: de schoonheid van naakte agressie. 





De compleet vernieuwde styling behoeft geen uitleg. Een plaatje zegt in dat opzicht meer dan een hele lap tekst en dus houden we 't kort. Het messcherpe uiterlijk heeft twee gestapelde projectielampen (uiteraard LED), wat de GSX-S1000 een beduidend agressiever voorkomen geeft dan z'n voorganger. Vanuit het zadel van het compleet nieuwe en beduidend strakkere en kortere kontje heb je zicht op een nieuw LCD display, dat echt super uitgebreid is. 

Niet 1-2-3 uit het plaatje af te lezen is dat Suzuki de zithouding net effe een tikkie relaxter heeft gemaakt. Het zadel is nog steeds op 810 mm geplaatst en ook de positie van de voetsteunen is gelijk gebleven, het verschil zit 'm in het stuur dat 23 mm breder is gemaakt en 20 mm dichter naar de rijder is gedraaid, waardoor een iets meer ontspannen zithouding is ontstaan. 

Opmerkelijk is trouwens dat qua design de nieuwe GSX-S1000 in alle opzichten veel compacter oogt en dat dus ook de tank kleiner lijkt, terwijl de inhoud er toch met 2 liter  op vooruit is gegaan: van 17 naar nu 19 liter tankinhoud, waardoor de actieradius nu toch zeker dik 300 kilometer is. Zelf denken we dat 350 kilometer nu echt wel haalbaar moet zijn.

De waslijst aan vernieuwingen die aan het blok zijn doorgevoerd is niet veel kleiner dan die van design, alleen zie je daar -uiteraard- verdomd weinig aan. Daar heeft Suzuki echter over nagedacht, in de ingekleurde CAD-tekening is in een oogopslag te zien welke onderdelen allemaal zijn aangepast. En dat zijn d'r dus best veel. 



Alle vernieuwingen die aan het blok en het in- en uitlaattraject zijn doorgevoerd zijn enerzijds gedaan om aan Euro 5 te voldoen, maar ook om de duurzaamheid te verbeteren en de emissiedip te elimineren. Dat heeft zich vertaalt naar een eenliter vierinlijn die qua topvermogen er 6 pk op vooruit is gegaan ten opzichte van het 2015 model (2 pk t.o.v. de Katana versie) en nu wordt opgegeven voor 152 pk bij 11.000 tpm. 

Ten opzichte van de Katana heeft de 999cc vierinlijn nu 2 Nm koppel ingeleverd en levert daarmee nu hetzelfde koppel van 106 Nm als de 2015 GSX-S1000, maar dan bij een iets lager toerental van 9.250 tpm. Het grote verschil zit 'm echter in de koppelkromme, waar nu nog amper iets van een emissie-dip waar te nemen is. 

Niet alleen moet het middengebied er op vooruit zijn gegaan, maar de vermogensafgifte moet ook nog eens veel soepeler zijn. Dat laatste is gerealiseerd door de hoogte van de kleplift te verlagen en de klepoverlap juist te vergroten. Door toepassing van een slip-assist koppeling zal de GSX-S1000 veel vriendelijker te rijden zijn in de stad. 

Eenmaal aan het sturen is de assist-functie van de koppeling totaal overbodig, omdat net als bij de GSX-R1000 en Hayabusa nu een up/down quickshifter is voorzien. De slip-functie daarentegen zal je wel profijt van blijven houden, bij (te) rap terugschakelen voorkomt het dat de achterkant begint te stuiteren en met een beetje oefenen helpt het juist om de achterkant helemaal dwars te zetten. Als je Alex Rins of Joan Mir heet.



Om de waslijst met elektronische hulpjes compleet te maken: naast de genoemde quickshifter heeft Suzuki de SDMS Suzuki Drive Mode Selector, Suzuki Traction Control en Ride-by-Wire gasklepbediening voorzien, daarnaast maakt ook het welbekende Suzuki Easy Start en Low RPM Assist onderdeel uit van het basispakket. 

Bij de SDMS heb je de keuze uit drie rijmodi: A, B en C, die alledrie het maximale vermogen van 152 leveren. Het verschil zit 'm dus puur in de gasreactie, die in de A-modus het meest agressief en in de C-modus het meest vriendelijk is. Ook is in de C-modus het koppel veel vriendelijker en komt het vermogen lineairder vrij. 

Voor wat de tractiecontrole betreft is de GSX-S1000 van 3 standen + uit naar 5 standen + uit gegaan, waardoor je nog beter de mate van tractiecontrole op de omstandigheden kunt afstellen. Het brein van de fiets, de ECM, regelt de tractiecontrole op basis van wielsnelheden, krukassensor, positie van het gashandvat en de versnellingssensor en stuurt  vervolgens de elektronische gasklep, de ontsteking en benzine injectie aan. 

Het rijwielgedeelte van de GSX-S1000 lijkt op het oog gelijk aan dat van het 2020 model, met een aluminium twin-spar frame, een aluminium achterbrug met bovenbrug en een aangeschroefd aluminium buisframe als subframe. 

Met een wielbasis van 1.460 mm, een balhoofdshoek van 25° en een naloop van 100 mm is de geometrie exact gelijk en ook de volledig instelbare 43 mm KYB upside down en KYB achtershock met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping lijkt gelijk aan het 2020 model, maar is inwendig wel op de 2021 versie aangepast, wat de stuureigenschappen ten goede moet zijn gekomen. Qua rubber heeft Suzuki een stap vooruit gezet door de Dunlop D214 in te ruilen voor Dunlop Roadsport 2.

Voor wie de standaard GSX-S1000 maar wat gewoontjes vindt heeft Suzuki nog een waslijst aan accessoires samengesteld waarmee de fiets nog verder kan worden aangekleed, waaronder de nodige carbon onderdelen, een stijlvol zadel, vette hendels en hendelprotectoren aan het stuur, framesliders en rood gekleurde Brembo remklauwen. Dat laatste is echter supervet. 



De nieuwe GSX-S1000 is halverwege juni bij de Suzuki dealer te verwachten en wordt leverbaar in Suzuki blauw, grijs en zwart. Hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.