Zoeken

Piaggio vraagt patent aan voor roterende winglets

15 mei 2020
Piaggio heeft patent aangevraagd voor dynamische winglets die kunnen roteren om het rotatiekoppel te beïnvloeden. Opmerkelijk genoeg niet voor een nieuwe RSV4, maar voor de Piaggio MP3.

Dat Piaggio heeft gewerkt aan een actief aerodynamisch systeem is een publiek geheim, maar het heeft ons wel verrast dat bij de patentaanvraag in de patentillustraties de keuze op de MP3 is gevallen. 

Het patent is niet nieuw, het werd aanvankelijk in Italië eind 2018 ingediend, rond dezelfde tijd dat het RS660 concept z'n debuut maakte op de EICMA in Milaan en waarvan werd gezegd dat het een actief aerodynamisch systeem zou hebben. Details over hoe 'Aprilia Active Aerodynamics' of 'A3' werkte werd niet bekend gemaakt.

Het is niet duidelijk of het patent dat donderdag bij het World Intelletual Property Office is gepubliceerd gerelateerd is aan dat A3 systeem, maar het lijkt van niet.

De MP3 in de diagrammen gebruiken een paar C-vormige winglets op de voorkuip, vergelijkbaar met de winglets die worden gebruikt op de Aprilia RS-GP MotoGP racers. Het bovenvlak van de winglets is echter beweegbaar en kan naar boven of naar beneden draaien zoals de flaps aan de achterrand van de vleugels van een vliegtuig.




Deze actieve elementen worden elektronisch bestuurd, waarbij elektromotoren elke winglet onafhankelijk bewegen. Een boordcomputer verwerkt de snelheid en hellingshoek van de fiets en past de winglets aan in reactie op de hoeveelheid stuurkoppel die door de berijder wordt uitgeoefend.

Wanneer een vleugel zich in een opwaartse positie bevindt en de tegenoverliggende vleugel naar beneden wijst, dwingt de aerodynamica een rolkoppel naar de kant die omhoog gaat. Het patent beweert dat dit helpt om sneller in of uit de bocht te rollen, met een merkbaar effect bij snelheden hoger dan 50 km/u. 

De winglets kunnen ook in dezelfde richting bewegen, naar boven om meer neerwaartse druk op het voorwiel te creëren, of naar beneden om de druk te verlichten.

Deze instelbaarheid biedt een voordeel ten opzichte van statische aerodynamische systemen die in sommige situaties voordelen kunnen opleveren, maar in andere situaties een belemmering kunnen vormen.



Zoals bij de meeste patenten, is er geen indicatie of we de concepten ooit in productie zullen zien. Mocht Piaggio wel doorgaan met dit actieve aerodynamische systeem, dan zal 't waarschijnlijk ook bij de andere merken onder de Piaggio paraplu, zoals Aprilia, toe worden gepast.