Zoeken

Pegaso 4e model Aprilia 660 platform?

23 juli 2021
Aprilia overweegt om het nieuwe 660 platform met een vierde model uit te breiden, dat de naam Pegaso zou kunnen dragen en als vervanger moet worden gezien van de Dorsoduro, die net als de Shiver dit jaar uit productie is genomen.

We denken d'r wel eens met weemoed aan terug, aan de Pegaso (650) en dan helemaal de Factory versie waarmee we bijna 15 jaar geleden een groepje pk-sterke supersport rijders in het gebied tussen de Duitse Eifel en de Belgische Ardennen een slechte dag bezorgden. Man, wat hadden we een lol op dat ding.

Drie keer niks wegen, sturen als een kolibrie, genoeg vermogen om 150+ te kunnen rijden en dat ook nog eens met een supergunstig brandstofverbruik. Sla anders onze test uit 2007 er nog maar eens op na, wat voor bij de Aprilia importeur werkzame monteur zelfs dé reden was om aan het eind van dat seizoen de demo te kopen.

In 2009 kwam er echter helaas een eind aan het Pegaso tijdperk, toen Aprilia besloot het superlekkere model uit productie te nemen en in plaats daarvan de Shiver 750 (en later Dorsoduro 750) te lanceren. 

Tegenover de Italiaanse collega's van Motociclismo heeft Aprilia's marketingmanager Cristian Barelli nu gezegd dat Aprilia is gefocust om meer dan drie modellen op basis van het nieuwe 660 platform op de markt te brengen, waarbij de naam Pegaso wordt genoemd. Daarmee zouden de rollen ditmaal zijn omgekeerd: Shiver/Dorsoduro out - Pegaso in.

De Pegaso 660 zou een mix kunnen zijn van de Tuono 660 en de eind dit jaar te lanceren Tuareg 660 middenklasse Allroad. Inderdaad, een fiets geheel in de geest van de oude Pegaso (650), maar dan met 660 twin in plaats van 650 eencilinder.

“Aan het begin van het project vroegen we ons af welke als eerste op de markt te brengen, of dat de RS, Tuono of Tuareg zou moeten zijn. We besloten om met de RS te beginnen omdat Aprilia's DNA geworteld is in het sportsegment en deel uitmaakt van onze geschiedenis, daarom leek het goed om vanaf daar te beginnen."

"We dachten vervolgens iets anders te kunnen bieden dan de middenklasse sportfietsen die te koop zijn. De kleine markt groeit en vroeg of laat zullen die rijders van fiets willen veranderen en groeien. Ze zullen zich echter nauwelijks richten op een supersport of 600 omdat het verre van instapniveau is. Die van ons zou de juiste oplossing kunnen zijn.

“We denken na over de Pegaso. We hebben veel ideeën omdat de motor ons een grote modulariteit biedt. We moeten eerst beslissen wat we gaan doen. Het crossover segment is een heel aantrekkelijk segment waar we met interesse naar kijken.”