Zoeken

Nieuwe kleur voor 2022 Ninja ZX-10R

22 oktober 2021
Vijf jaar na de lancering van de vorige generatie had Kawasaki de ZX-10R en ZX-10RR voor modeljaar 2021 compleet vernieuwd, met meest in het oog springend de nieuwe aerodynamische neus. Voor 2022 krijgt de Ninja ZX-10R(R) een nieuwe kleurstelling... en het nieuwe River Mark logo.

 

"Van het onlangs geïntroduceerde aerodynamische pakket dat maximaal 17% meer downforce creëert tot het technische meesterwerk dat de viercilinder, watergekoelde 998cc ZX-10R-motor is, leveren de 2022 Ninja ZX-10R en ZX-10RR een lexicon van prestatietechnologie van A tot Z." Dat is volgens Kawasaki haar supersport vlaggenschip in een notendop.

Met twee varianten beschikbaar voor het komende seizoen, bestaat de Ninja "pitbox" uit de literklasse uit de weg- en baangebaseerde Ninja ZX-10R plus de zeer op concurrentie gerichte Ninja ZX-10RR. Hoewel er enkele opmerkelijke verschillen zijn tussen de twee machines, wordt de meerderheid van de toonaangevende technologie gedeeld door elk platform dat uitstekende prestaties en technische kenmerken levert. Hoe dat rijdt weten we inmiddels alles van, op ons eigen TT circuit kon eerder dit jaar de ZX-10R door onze man Ron flink aan de tand worden gevoeld. 

Gemeenschappelijk voor beide is volledige LED-verlichting en een aero-pakket met geïntegreerde winglets voor aanzienlijke extra neerwaartse kracht in combinatie met een hoog scherm en aanpassingen aan de voetsteun en stuurpositie om de rijder te helpen zich op te vouwen en minimale windweerstand te bieden bij circuitsnelheden. Met grote TFT-meterdisplays en smartphone-connectiviteit via Kawasaki's onlangs bijgewerkte Rideology-app, moet het technische karakter van deze machines gewoon worden ervaren om volledig te worden gewaardeerd.



Op het gebied van elektronische rijhulpmiddelen is het geïntegreerde KIBS-remsysteem standaard gemonteerd, evenals een up/down quick-shifter, launch control, hellingshoekfunctie en een ultramoderne Bosch IMU die nauwkeurige controle biedt over de variabele tractiecontrole in sportstijl plus selecteerbare rijmodi en motorrembediening. Er is zelfs elektronische cruisecontrol en de optie van verwarmde handvatten, zoals de royale specificaties van deze volmaakte supersportmachines.

Het remmen op beide modellen wordt aan de voorkant verzorgd met M50 monobloc-remklauwen die werken op ø330 mm rotoren en beide machines gebruiken het horizontale achterwielophangingssysteem dat bijna identiek is aan de set-up op de machines die door het Kawasaki Racing Team in WorldSBK worden ingezet. 

En over racen gesproken, de Ninja ZX-10RR straalt prestaties uit met een indrukwekkende reeks exotische items die allemaal standaard zijn. Deze omvatten lichtgewicht Marchesini-wielen en Pankl-componenten die drijfstangen, zuigers en zuigerpennen bedekken. RR-specifieke nokkenasprofielen zijn voorzien van speciale inlaat- en uitlaatklepveren die geschikt zijn voor langdurig gebruik bij hoge toerentallen, waardoor het RR-model 400 tpm hoger kan draaien dan de standaard ZX-10R. Voeg een enkele stoel en Pirelli Diablo Supercorsa SP-banden toe en je hebt een machine die klaar is om te worden omgebouwd voor gebruik op het circuit en in staat is om van het podium zijn eigen podium te maken.

Beide vanaf nu voorzien van het Kawasaki River Mark logo zijn de kleuropties voor 2022 Metallic Diablo Black/Metallic Matte Graphenesteel Grey of Lime Green/Ebony/Pearl Blizzard White voor de Ninja ZX-10R en Racing Lime Green voor de Ninja ZX-10RR.



Prijzen en levertijd zijn nog niet bekend.