Zoeken

Langen Two Stroke: 75 pk 114 kilo 250cc tweetakt Cafe Racer

18 september 2020
Noem het woord 2-takt op een Groen Links conferentie en 10 tegen 1 dat je met pek en veren wordt afgevoerd, maar het Britse Langen Motorcycles bewijst dat de 2-takt nog wel degelijk toekomst heeft. Aanschouw de Langen Two Stroke: een 250cc tweetakt Café Racer met 75 pk bij 114 kilo.

Mocht je nog nooit van Langen hebben gehoord, da's niet gek. Het merk is pas recent opgericht door Christofer Ratcliffe, aka Langen, die na 10 jaar als Chief Design Engineer bij CCM Motorcycles te hebben gewerkt toe was aan een nieuwe uitdaging... en het merk Langen oprichtte. 

Ratcliffe was van mening dat Groot Brittannië weer de leidinggevend zou moeten zijn in motorontwikkeling en productie. Het ontwerp, de ontwikkeling en het testen van de Two Stroke is dan ook geheel in eigen huis gedaan door een clubje gepassioneerde en, al zeggen ze 't zelf, zeer ervaren ontwerpers, engineers, bouwers en rijders. 

Langen heeft bij de ontwikkeling van de Two Stroke de focus gelegd op het vereenvoudigen van de motor en flink reduceren van het gewicht, door gebruik te maken van moderne technologie en materialen, en verder onderdelen van de hoogste kwaliteit te gebruiken. Ofwel: moderne techniek vermengd met Brits traditionele vakmanschap. 

Een grote inspiratie voor Langen Motorcycles zijn 'Ton-Up' en de Ton-Up Boys', de Britse Café Racer subcultuur uit de jaren '50 van de vorige eeuw, die toen ten doel had om harder dan 100 mijl per uur te gaan. 

'Ton-Up Boys' verwijderden alle overbodige onderdelen die een motor onnodig zwaar maakten of voor luchtweerstand zorgden en daarmee een negatief effect hadden op de performance van de motor. Dit resulteerde in de geboorte van de Britse Café Racer als motorfiets, motoren die tot de essentie waren gestript, en waarmee daarna van café tot café werd geracet, eh... gereden, om gelijkgestemden te ontmoeten.

 

Het eerste model, de Two Stroke, wordt geproduceerd in een superexclusieve run van slechts 100 stuks, die in eerste instantie alleen voor de Britse markt zijn bedoeld en voor het prijskaartje van £ 28.000 excl. VAT (Britse btw, red.) over de toonbank gaan. 

Voor dat geld krijg je een 250cc tweetakt Café Racer die wordt opgegeven voor een topvermogen van 75 pk bij 11.700 tpm en een maximum koppel van 45 Nm bij hetzelfde toerental. De 90° V-twin heeft een tegengesteld roterende krukas om het gyroscopisch effect te reduceren. Zoals het een echte tweetakt betaamt heeft ook deze Two Stroke een supersnelle powerband die van 9.500 tot 11.700 rpm loopt. 

De super kekke tweetakt is van gepatenteerde elektronische injectie voorzien, een 6-versnellingsbak die uitneembaar is en een meerplaats natte koppeling. Uiteraard zonder anti-hop, want... tweetakt. 

Het CNC gefreesde blok is in een aluminium vakwerk buisframe gemonteerd, met voor een volledig instelbare Öhlins 'Right Side Up' voorvork en achter dubbele Ktech Piggyback Razors shocks die qua veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar zijn. Qua remmen zijn de Britten niet voor Brembo gegaan, maar hebben gekozen voor het Britse HEL Performance. 

Langen claimt dat de Two Stroke een gewicht heeft van 114 kilo, maar vermeldt daarbij niet of het droog- of rijklaargewicht is. Niet dat dát veel uitmaakt, da's het verschil tussen licht en superlicht. Om het nóg indrukwekkender te maken hebben ze het power to weight ratio op pk per ton gezet en dan kom je uit op 660 pk per ton. 



Vertaalt naar pk per kilo praat je dan over 0,66 pk/kg en dat klinkt misschien minder vet als een Panigale V4 die dik boven de 1 pk/kg zit, maar vergeet niet dat een 2-takt elke omwenteling arbeid levert een een 4-takt 'maar' elke twee omwentelingen. En dan dat gewicht, 198 kg rijklaar voelt als een tank als je 't naast een 114 kg vlieggewicht zet.