Zoeken

KTM RC 990 in het wild gespot

29 november 2021
Goed nieuws voor Supersport liefhebbers: een half jaar na de lancering van de 'track-only' RC 8C lijkt er toch een straatversie te gaan komen van KTM's midsize Supersport. Testrijder Jeremy McWilliams is in het wild gespot met wat volgens onze Britse collega's van MCN een 990 versie van die RC 8C zal zijn.

Als er een motor is die bij veel Supersport liefhebbers hoog op het lijstje staat, dan is dat ongetwijfeld de KTM RC8R, die door de Oostenrijkers in 2009 op de markt is gezet als opvolger van de een jaar eerder gelanceerde RC8, die in z'n eerste jaar door behoorlijk veel kinderziektes was geplaagd. 

De timing van de lancering van de RC8R had echter niet beroerder kunnen zijn, 2009 was het jaar dat de financiële wereld in de greep was van de kredietcrisis en ook de motormarkt in elkaar klapte - met name het Supersport segment. De RC8R bleef tot 2015 op de markt, maar werd voor nooit een verkoopsucces. 

In 2015 viel het doek voor de RC8R, wat tevens het einde van KTM's eenliter Supersport avontuur leek te zijn. KTM's CEO Stefan Pierer zei van mening te zijn dat dit soort motoren veel te snel waren voor de openbare weg en dat om die reden het RC8 project werd gecanceld. 

Sinds die tijd heeft KTM echter wel zeer succesvol in wegrace motorsport geïnvesteerd, met overwinningen in de Moto3, Moto2 en MotoGP, en heeft daarmee definitief het imago van KTM een boost richting straat en circuit gegeven. 

Zes jaar lang had KTM slechts twee modellen in het gamma: de RC 125 en RC 390, waarvoor zelfs een internationale cup werd opgezet, maar meer dan dat zat er niet in. Tot zomer dit jaar de RC 8C werd gepresenteerd, een track-only fiets die was afgeleid van de Moto2 racefiets, aangedreven door de LC8c paralleltwin van de 890 Duke.

Waar de RC 8C door KTM als een one-off project werd gepresenteerd blijkt in Oostenrijk toen al in het diepste geheim aan een straatlegale versie te zijn gewerkt. De nu in het wild gespotte fiets heeft qua design veel gelijkenis met de RC 8R - zij het zonder winglets - maar zal volgens MCN worden aangedreven door de volgende generatie LC8c.

MCN vermoed dat bij de komende generatie de cilinderinhoud naar 990cc zal worden vergroot, uitgaand van de net geen 120 pk die de 890 Duke eruit perst zou dat de 990 paralleltwin een topvermogen van 130+ pk geven. Het frame toont veel gelijkenis met dat van de 890 Duke, de WP APEX vering en Brembo remmen lijken daarentegen dichter bij de RC 8C te staan.

Vermoedelijk zal het nog wel een paar jaar duren voordat de RC door KTM op de markt zal worden gebracht, maar de fiets zou zeker leven kunnen brengen in het Supersport segment.