Zoeken

KTM RC 8C: Ready to Race "Moto2" racer

20 juli 2021
Goed nieuws voor supersport liefhebbers voor wie oranje de favoriete kleur is. KTM heeft namelijk een 128 pk, 140 kilo RC 8C aangekondigd, een gelimiteerde productiefiets waarvan er slechts 100 worden gemaakt puur en alleen voor op het circuit. Dus letterlijk Ready to Race.

De RC 8C is een lichtgewicht race-prototype op basis van de bekende LC8c tweecilinder die KTM in de 890 DUKE R gebruikt, gemonteerd in een op maat gemaakt, circuitklaar chassis, boordevol hoogwaardige racecomponenten. Volgens KTM biedt RC 8C klanten de mogelijkheid om een ​​machine te bezitten die zo dicht mogelijk bij een fabrieksracefiets komt - maar dan zonder de nadelen van een gespecialiseerd raceteam dat nodig is om hem te onderhouden.

Onder de lichtgewicht, op KTM RC16 geïnspireerde, met koolstof Kevlar versterkte GRP kuip ligt een 128 pk, 889 cc LC8c, DOHC, 8 kleppen parallel twin, vastgeschroefd in een speciaal 25CrMo4 stalen vakwerkbuisframe. Aan de voorkant is en met de hand gebouwde 43 mm WP APEX PRO 7543 close-cartridge upside down voorvork gebruikt, gemaakt van hoogwaardig, lichtgewicht materiaal. 

Ontwikkeld met de ervaring die is opgedaan met KTM Factory Racing-inspanningen tijdens een aantal internationale kampioenschappen, wordt de vering geassembleerd in dezelfde afdeling die de ophanging van de KTM RC16 bouwt en onderhoudt, het garandeert de beste prestaties voor racegerichte motorrijders en professionele racers. De vork heeft ook geen hydraulische slagbeperking, wat betekent dat rijders de dempingseigenschappen continu kunnen regelen.

Een WP APEX PRO 7746-schokbreker neemt de zaken aan de achterkant over en kan eenvoudig worden aangepast aan alle rijders en bijna elke situatie door middel van afzonderlijke compressie- en rebound-instellingen op hoge en lage snelheid, evenals de veervoorspanning.



Omdat het een motorfiets is die alleen op het circuit is gericht, is elk detail gewijd aan racen. Van de quick-release tank en kuipdelen tot de lichtgewicht Dymag-wielen en Pirelli SC1-raceslicks, maakt de KTM RC 8C volgens KTM zijn bedoelingen bekend.

Maximale remprestaties worden verzorgd door Brembo race-spec apparatuur, met Brembo Stylema remklauwen vooraan die grijpen in 290 mm volledig zwevende remschijven met aluminium rotors bevestigd door titanium schroeven, en voor de achterzijde een Brembo tweezuiger remklauw met een 230 mm volledig zwevende schijf direct op de naaf gemonteerd.

De KTM RC 8C is ook uitgerust met een Brembo 19RCS CORSA CORTA radiale hoofdremcilinder, die een groot aantal innovaties bevat, waarbij veel van de toegepaste technische oplossingen rechtstreeks afkomstig zijn van de hoofdcilinders die in de MotoGP worden gebruikt. Het belangrijkste is dat rijders het "bijtpunt" precies kunnen aanpassen waar ze het willen, met een gemakkelijk toegankelijke selector bovenop de hoofdcilinder zelf.

Om ervoor te zorgen dat gegevens worden verzameld en verzameld, maakt de KTM RC 8C gebruik van het AIM MXS 1.2 RACE-dashboard en de datalogger met geïntegreerde GPS-functie. Alle informatie wordt weergegeven via een 5“ TFT-display met geïntegreerde gegevensregistratie, die continu wordt gelogd en kan worden geanalyseerd in AIM Race Studio.

De KTM RC 8C kan worden besteld vanaf 22 juli om 16:00 uur CEST. Naast de racefiets zelf krijg je dan de kans om tijdens een eenmalig klanten-event je aan te sluiten bij het Red Bull KTM Factory Racing testteam. Dat exclusieve event, dat beperkt is tot 25 klanten, geeft je een eenmalige kans om met Dani Pedrosa en Mika Kallio te rijden, die je tijdens een volle circuitdag op Jerez van de nodige tips zullen voorzien.