Zoeken

KTM kondigt 2021 450 SMR aan

9 september 2020
Zeven jaar geleden kreeg de 450 SMR z'n laatste update. Reden voor de KTM om deze supermoto krachtpatser voor 2021 in een nieuw jasje te steken. De Oostenrijkers hebben de winnende 450 SX-F gebruikt om zijn Supermoto-tak een nieuwe impuls te geven.

 

Tuurlijk, je mag er de straat niet mee op, maar dat maakt 'm niet minder leuk en dat maakt het nieuws niet minder vet dat KTM de 450 SMR een nieuw leven in heeft geblazen.

Het was al veel te lang geleden dat het supermoto model over het circuit had gescheurd. Daarom besloot KTM dat het de hoogste tijd was om de 450 SMR nieuw leven in te blazen. Om het gat in zijn racemotorfiets arsenaal op te vullen, heeft KTM met de grootste zorg een gloednieuwe versie van de KTM 450 SMR ontwikkeld voor rijders die hun tegenstanders graag asfalt laten happen.

Kloppend hart van de 450 SMR is de 450 cc eencilinder, die in deze nieuwste generatie goed is voor een topvermogen van 63 pk en een gewicht heeft van iets meer dan 27 kg. De motor is heel precies in het frame gemonteerd voor een optimale massacentralisatie. 

Onder de SOHC-cilinderkop gaat de lichtgewicht aluminium cilinder met een diameter van 95 mm schuil. De zuiger van 320 gram levert een enorm koppel en de strategisch gemonteerde krukas zorgt voor een optimale massacentralisatie. De hoogwaardige drijfstang draagt bij aan de lange onderhoudsintervallen van 100 uur.

De kracht van de motor wordt in toom gehouden door de versnellingsbak met vijf versnellingen van PANKL Racing Systems. Deze versnellingsbak beschikt over een geavanceerde sensor die specifieke motorinstellingen voor elke versnelling mogelijk maakt. De slipperkoppeling van SUTER verbetert de stabiliteit van het achterwiel en is onmisbaar voor de echte supermotofan en -racer.

Een speciaal frame van chroommolybdeen staal moet garant staan voor maximale precisie en kwaliteit. De torsie-eigenschappen en flexibiliteit van het frame zijn perfect afgestemd op het gebruiksdoel van de KTM 450 SMR. Rijders zullen volgens KTM niet worden teleurgesteld. Integendeel zelfs: ze zullen vanaf de eerste ronde in hun nopjes zijn met deze afstelling. 

Het chassis is robuust maar licht, net als het subframe van slechts 900 gram. Het frame is door middel van de CNC-gefreesde kroonplaten met een offset van 16 mm gemonteerd. Het stuur kan in drie richtingen worden versteld. Een gegoten monoshock maakt ook deel uit van het ultralichte chassis en zorgt ervoor dat de wielbasis aan elk soort terrein kan worden aangepast.

In de kroonplaat is een 48 mm WP Suspension XACT-voorvork gemonteerd met AER-technologie gesplitste demping en middenklepdemping, achter is een volledig verstelbare, compacte en lichte WP Suspension XACT monoshock voorzien. De veerweg van 266 mm van het achterwiel (285 mm bij het voorwiel) maakt deel uit van het supermotospecifieke pakket en brengt het rijgedrag en de bestuurbaarheid samen met de framekoppeling en de geometrie van de staartset naar nieuwe hoogten.

Remkracht is van fundamenteel belang voor de KTM 450 SMR. Daarom vertrouwt KTM voor de voorrem op de eersteklas vierzuigerremklauw en hoofdcilinder van BREMBO, op een zwevende remschijf voor met een diameter van 310 mm en op een remschijf achter met een diameter van 220 mm. Met deze specificaties zijn rijders verzekerd van maximale balans en een ongekende remkracht.

Vanaf wanneer de 450 SMR leverbaar is en hoeveel 'ie moet gaan kosten is nog niet bekend.