Zoeken

KTM 2020 1290 Super Duke R: The Beast Rebeasted

6 november 2019
Na de motor op voorhand al met meerdere teaservideo's te hebben aangekondigd heeft KTM op de EICMA in Milaan de "Rebeasted" 1290 Super Duke R gelanceerd. Volgens de Oostenrijkers is de nieuwe Super Duke beestachtiger dan ooit. Lichter, sterker en met vernieuwde elektronica en een nieuwe styling.

Toen KTM nu exact zes jaar geleden de 1290 Super Duke R lanceerde was dat niet alleen meteen een schot in de roos, maar luidde de SuperDuke ook een nieuw tijdperk in: dat van de Hypernaked. Het vermogen van een Superbike, maar dan verpakt in een Naked. 

Door KTM aangekondigd als "The Beast" was verrassend genoeg veelzijdigheid z'n allersterkste punt. Of, zoals onze Belgische collega tijdens een gezamenlijke Naked vergelijkingstest van Spanje naar Nederland het destijds zo mooi omschreef: de 1290 Super Duke R is de meest polyvalente motor ooit. 

Precies om diezelfde reden won de 1290 Super Duke een jaar later onze Hypernaked test. KTM had inmiddels het in eerste instantie aangekondigde vermogen van 180 pk naar 172 pk gecorrigeerd, nadat in Duitsland een klacht was toegewezen dat KTM's vermogensmeting niet conform EU-regelgeving was, maar dat was alleen cijfer op papier, in de echte wereld was het nog steeds het beste overall pakket. Niet de sportiefste - dat was de Tuono, niet de meest intimiderende - dat was de S 1000 R, maar wel het allerbeste totaalpakket - die op het terras ook nog eens de meeste nekken deed omdraaien. 

Inmiddels is de lat in het Hypernaked segment al weer flink wat hoger gelegd. MV Agusta presenteerde afgelopen jaar de Brutale 1000 met een topvermogen van 208 pk en omdat goed voorbeeld altijd doet volgen zijn inmiddels ook Ducati met de Streetfighter V4 en Kawasaki met de Z H2 door de 200 pk barrière gegaan. Hoewel we die laatste niet echt als Hypernaked zouden willen bestempelen, maar eerder eentje van de buitencategorie. 

Geen overbodige luxe dus voor KTM om de 1290 Super Duke R een opfrisbeurt te geven. Het Beest wordt nog steeds aangedreven door dezelfde 1.301 cc RC8 60° V-twin, die nu volgens de Oostenrijkers écht 180 pk levert, bij 9.500 toeren per minuut. Minstens zo indrukwekkend - en belangrijk - is echter het maximum koppel van 140 Nm bij 8.000 toeren per minuut. 

Doel van de nieuwe Super Duke was volgens KTM een snelle en opwindende motor voor op straat te creëren, met circuit-ambities. Volgens KTM staat de nieuwe Super Duke R grotere hellingshoeken toe met meer vertrouwen. Tel daar de verbeterde wendbaarheid bij op en je hebt als resultaat een fiets die in de bocht makkelijker te corrigeren is. 

Afgaand op de summiere persinformatie die KTM heeft vrijgegeven over het nieuwe Beest is dat gerealiseerd door toepassing van een nieuw stalen vakwerkframe, nieuw gesmede kroonplaten en nieuwe WP APEX vering. Het subframe is trouwens een combinatie van gietaluminium en composietmateriaal. 

Nog even over dat blok. Volgens KTM heeft het nieuwe LC8 blok lichtere carters, zijn de kleppen nu van vederlicht titanium en zijn er 56mm gasklephuizen met extra douchekop injectoren toegepast. Daarnaast is de compressieverhouding verbeterd, is de vorm van de krukas geoptimaliseerd en is er een soepelere Pankl versnellingsbak gemonteerd. 

Ook de elektronica is naar een hoger niveau gebracht, via een nieuwe generatie 6-assige IMU die alles regelt, tractiecontrole, wheeliecontrole, motorrem, dat soort shit. De rijmodi - Rain, Street, Sport en optionele Track - zijn aangepast voor meer gevoeligheid en feedback van het nieuwe motorblok, wat in het TFT kleurendisplay allemaal uitleesbaar en instelbaar is. Oh ja, uiteraard heeft de nieuwe SuperDuke Bosch bochten-ABS dat uitschakelaar is en over een Supermoto stand beschikt.