Zoeken

Komt Honda met nieuwe NT1000V Deauville?

24 juli 2019
Honda gaat het komend jaar behoorlijk uitpakken met aardig wat nieuwe modellen. Volgens het Franse Moto-Station.com zou een van die nieuwe modellen wel eens een nieuwe NT1000V Deauville kunnen zijn.

Dát Honda het komend jaar flink gaat uitpakken met maar liefst 5 compleet nieuwe modellen heeft de Honda Benelux recent nog aan Motorfreaks bevestigd, maar naar welke modellen dat zijn is het vooralsnog even gissen. Een van die modellen is de reeds uitgelekte CRF1100L Africa Twin, een andere model zou volgens Moto Station de opvolger van de Deauville kunnen zijn. 

Toegegeven, het zou natuurlijk ook maar zo een nieuwe Pan European kunnen zijn, maar gezien het feit dat Honda's nieuwe kleintje Gold Wing wat aandrijving betreft zal zijn afgeleid van de CFR1000L Africa Twin lijkt Deauville meer voor de handliggend. En ja, d'r is zeker een markt voor lichte toermachines, in dat segment kom je momenteel al snel uit bij zware jongens als de Kawasaki GTR 1400, Yamaha FJR1300 en BMW R 1250 RT en K 1600 GT.

Volgens Moto Station zou een zeer betrouwbare bron hebben verklaard dat bij Honda aan een fiets werd gewerkt die wordt aangedreven door de DCT versie van het blok van de Africa Twin, maar dan met cardanaandrijving. Volgens Bronnen zou het een nieuwe interpretatie van de in bepaalde kringen nog steeds ongekend populaire Deauville moeten zijn, ware het niet dat deze naam niet meer mag worden gebruikt. 

En dus kan het maar zo zijn dat Honda's nieuwe kleintje Gold Wing Silver Wing (1000) wordt genoemd, of NT1000V. De fiets zal bij Honda het gat vullen dat is ontstaan nadat de Pan European als gevolg van Euro 4 het veld heeft moeten ruimen. Het grote voordeel ten opzichte van die Pan (en alle andere dikke tourfietsen) zal het rijklaargewicht moeten zijn. 

Inclusief standaard koffers die ruimte bieden aan een integraalhelm zou de NT1000V volgens Moto Station een rijklaargewicht van 260 kilo moeten hebben en dat is een behoorlijk verschil met bijvoorbeeld de FJR1300, waarvan het gewicht al in de buurt van de 300 kilo komt. Ten opzichte van de zware tourjongens komt de NT1000V met z'n 95 pk wel wat vermogen tekort, maar in dat segment zegt topvermogen eigenlijk helemaal niks. 

Bron: Moto Station