Zoeken

Kawasaki ZX-25R: kwartliter Superbike, maar alleen voor Azie

24 oktober 2019
Op de Tokyo Motor Show mag bij Kawasaki de Z H2 alle aandacht voor zich op hebben geeist, maar minstens zo indrukwekkend was de onthulling van de Ninja ZX-25R, een full-spec 250cc viercilinder supersport. Een minpunt: hij is alleen voor de Aziatische markt bedoeld.

Een blauwdruk van de ZX-10R, maar dan met een kwart cilinderinhoud, dat is in een notendop de eerder uitgelekte ZX-25R die door Kawasaki op de Tokyo Motor Show is onthuld. Naast dat de ZX-25R als twee druppels water op z'n grote broer lijkt waarmee Jonny Rea in vijf jaar tijd vijf wereldtitels in de wacht heeft gesleept, heeft Kawasaki wat specificaties betreft net zo flink uitgepakt. 

De 250cc viercilinder lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen zou wel eens de krachtigste 250cc ooit kunnen zijn. Officieel heeft Kawasaki nog geen cijfers bekend gemaakt, maar gesproken wordt over een vermogen van tussen de 50 en 60 pk dat ergens bij tig-triljardduizend toeren zou worden afgegeven, waarmee de term Screamer een hele nieuwe dimensie krijgt. 

Het blok is gemonteerd in een vakwerk buisframe dat gelijkenis vertoont met dat van de Ninja 650. Aan de voorkant heeft Kawasaki niet zomaar een voorvorkje, maar een Showa Seperate Function Big Piston Forks toegepast, terwijl de achterkant met fraaie banaan-achterbrug door middel van een horizontaal gemonteerde monoshock wordt afgeveerd. De remmen zijn Kawasaki's in eigen huis ontwikkelde 4-zuiger radiale remklauwen. 

Maar daarmee zijn we d'r nog niet. De ZX-25R is ook nog eens met uitgebreide elektronica uitgerust die je normaal alleen op een dikke fiets ziet: instelbare rijmodi, tractiecontrole en een quickshifter. 

We hebben de Nederlandse importeur de vraag nog even voorgelegd, maar de ZX-25R is alleen voor de Aziatische markt bedoeld. De fiets wordt in Azië als premium model op de markt gezet waar een premium prijskaartje aan hangt, en daar is in Europa geen markt voor. Als er echter één fiets is waar wij wel eens het been overheen zouden willen gooien, dan is dat toch zeker wel deze ZX-25R. Bring it toch maar wel on!