Zoeken

Kawasaki Z900 70 kW nu in de showroom

10 maart 2018
Hij was al eerder aangekondigd, maar nu is 'ie echt bij de dealer te aanschouwen. Waar we het over hebben? De populaire Z900, waarvan Team Green een 70 kW versie die geschikt kan worden gemaakt voor het A2 bijbewijs heeft uitgebracht.

"De motor met de grootste cilinderinhoud geschikt voor het A2 rijbewijs," is te lezen in het persbericht waarmee Kawasaki de nieuwe Z900 A2 heeft aangekondigd. Net als bijvoorbeeld de door Motorfreaks al geteste Street Triple A2 (die trouwens als enige van de Street Triple familie niet over het nieuwe 765 maar een 660 motor beschikt, maar dat even terzijde) is de Z900 A2 speciaal ontwikkeld voor het A2 rijbewijs.

Geen geknepen versie dus van de gewone 125 pk sterke Z900, maar een motor waarbij het uitgangspunt is geweest om het maximale te halen uit 35 kW, ofwel 48 pk, het maximaal toegestane vermogen voor het A2 rijbewijs. Nu had de test met de Triumph Street Triple A2 ons al geleerd dat wat middengebied betreft het nog steeds heerlijk sturen is en dat zou bij deze Z900 met grotere longinhoud nóg wel eens beter kunnen zijn. 

Standaard levert de Z900 A2 trouwens 70 kW en ook dit is het gevolg van de rijbewijs wetgeving: om een motor geschikt te maken voor het A2 rijbewijs mag het oorspronkelijke vermogen maximaal het dubbele van 35 kW zijn. 

Om te voorkomen dat stiekem de motor kan worden getuned naar het vermogen van de fiets waarvan de A2 versie is afgeleid (125 pk dus in dit geval), moet het 'terugtunen' naar 70 kW zijn gedaan door onderdelen die niet uitwisselbaar zijn met de niet-A2 versie. Met andere software in de ECU ben je d'r dus niet.

De aanpassing van 70 kW naar de 35 kW voor het A2 rijbewijs is daarentegen wel gewoon in de ECU geregeld en kan dus gemakkelijk door de Kawasaki dealer worden aangepast, van 70 kW naar 35 kW en omgekeerd. De dealer zal dan ook meteen de vermogensaanpassing in het administratiesysteem van de RDW updaten. 

De 2018 Z900 70 KW is nu dus bij de Kawa dealer leverbaar voor het prijskaartje van nét geen 10 duizend euro (je krijgt om precies te zijn dan 1 euro terug) en is net als de gewone Z900 leverbaar in de kleuren grijs, zwart en rood. Begin volgende week weten we trouwens hoe 'ie rijdt, Kawasaki heeft in het hopelijk warme en zonnige Spanje nog een introductie op het circuit georganiseerd. Binnenkort dus op Motorfreaks een uitgebreide test van de Z900 70 kW.