Zoeken

Kawasaki vraagt patent aan voor naafbesturing

17 maart 2020
Het is natuurlijk de vraag of het uiteindelijk de productiefase haalt, maar Kawasaki heeft recent patent op een eigen naafbesturing aangevraagd. Terwijl ze dat nu net zo gemakkelijk van Bimota kunnen overnemen.

 

Hoewel Kawasaki's naafbesturing in principe gelijk is aan die van Bimota, heeft Kawasaki voor qua uitvoering en techniek een compleet andere weg bewandeld. Zo heeft Kawasaki gekozen voor een enkelzijdige voorwielophanging, net als Yamaha in de jaren '90 van de vorige eeuw met de GTS 1000 heeft gedaan. 

Voordeel van een enkelzijdige arm is enerzijds gewichtsbesparing en anderzijds dat het eenvoudiger te produceren is. Net als bij de Yamaha GTS is ook de voorwielophanging met een eigen schokbreker afgeveerd. 

Voordeel ten opzichte van het Bimota systeem, dat beide swingarmen met een centrale shock afveert, is dat het de vering een stuk eenvoudiger maakt. Ook de manier waarop het voorwiel stuurt is bij het Kawasaki systeem veel eenvoudiger dan het parallellogram aan stangen dat voor het Bimota systeem nodig is. 

Of dit ooit de productiefase zal halen is vooralsnog koffiedik kijken, maar het zou ons niet verbazen als dit straks bijvoorbeeld bij een Supercharged H2 model wordt toegepast.