Zoeken

Kawasaki 2021 ZX-10R en ZX-10RR: Aero plus onderhuidse evolutie

23 november 2020
Het was al een publiek geheim dat bij Kawasaki aan een nieuwe ZX-10R(R) werd gewerkt. Begin deze maand had Kawasaki per abuis de technische specificaties van de eenliter Superbike al naar buigen gebracht, afgelopen week kon de raceversie tijdens de eerste wintertest al van dichtbij worden gefotografeerd, maar nu heeft Kawasaki het hele verhaal van de vernieuwde ZX-10R en ZX-10RR naar buiten gebracht.

Het zal waarschijnlijk niemand verbazen dat de nieuwe ZX-10R, en dan met name de ZX-10RR als homologatiemodel van het WorldSBK, in nauwe samenwerking met KRT - het Kawasaki Racing Team - is ontwikkeld, waarbij je eerder van een evolutie in plaats van een revolutie kunt spreken. 

En dat snappen we wel, om vice-wereldkampioen Scott Redding even te citeren: "Als je een motor hebt waarmee je 6 wereldtitels op rij hebt gescoord, terwijl je geeneens het sterkste blok van de paddock hebt, dan heb je een fiets met een ontzettend goede balans en zou je wel gek zijn om dat ineens compleet overhoop te gooien. De motor in detail verfijnen is een veel beter idee."

Precies dát heeft Kawasaki voor 2021 dan ook gedaan. Voor goedkeuring op straat is het blok op Euro5 aangepast, zonder dat dit ten koste van het vermogen is gegaan. Maar ook zonder dat ze het blok sterker hebben gemaakt. Dat wil zeggen: voor de consument op straat sterker hebben gemaakt, want de aanpassingen die zijn gedaan hebben vooral effect als de racekit is gemonteerd. 

Waartoe dit heeft geresulteerd was afgelopen week tijdens de eerste officiële wintertest van het 2021 seizoen in Jerez al te zien, waar Rea niet alleen een halve seconde sneller was dan Toprak Razgatlioglu, maar bovendien ook nog eens sneller was dan Stefan Bradl op de Honda RC213V MotoGP machine. En dat terwijl de machine waarmee Rea de wintertest reed nog geeneens de 100% 2021 racer was, maar meer een hybride 2020 model met 2021 onderdelen. 



Ten opzichte van het huidige model heeft Kawasaki het topvermogen naar hogere toerentallen verschoven, om meer stabiliteit (en daarmee meer vertrouwen) bij het uitkomen van de bocht te realiseren. 

De close ratio cassette versnellingsbak heeft kortere overbrengingsverhoudingen in de eerste 3 versnellingen en een groter achter tandwiel om zo sneller te accelereren in lage tot middelhoge toeren. Enkele versnellingstandwielen zijn voorzien van een ‘dry film lubricant’ om zo soepeler en trefzekerder schakelen te faciliteren. 

Om het meeste uit de Ninja ZX-10R te halen is de motor uitgerust met de alom bekende elektronische gadgets als Up/Down Quick Shifter, Sport Traction Control, Launch Control, Bochten ABS, instelbare Engine Brake Control, Öhlins Electronic Steering Damper, Kawasaki’s unieke Cornering Management Functie en 4 selecteerbare rijmodi (Sport, Road, Rain en de - naar eigen wens te configureren - Rider mode).

Voor wat het rijwielgedeelte betreft heeft Kawasaki kleine aanpassingen gegaan. Het scharnierpunt van de achterbrug is 1 mm verlaagd, wat de werking van de achtershock onder acceleratie moet hebben verbeterd. Bij de RR is de hoogte van het scharnierpunt trouwens instelbaar. 

Daarnaast heeft de fiets een langere swingarm (+8 mm om precies te zijn) en grotere offset van de voorvork (+2 mm), waardoor de wielbasis iets is toegenomen tot 1,450mm, wat de stabiliteit zeker ten goede zal zijn gekomen. 

De grotere offset vertaalt zich in een kortere naloop wat moet hebben geresulteerd in beter insturen in een bocht, met name in de gas-los fase.  Ook de veerconstante is veranderd: de voorvork is nu zachter en de schokdemper harder, terwijl een groter klemoppervlak van de onderste kroonplaat de stijfheid van de voorvork vergroot voor meer precisie.

Het remmen gebeurt middels ø330 mm semi-zwevende schijven en Brembo M50 Monobloc-remklauwen gekoppeld aan een radiale Brembo rempomp. De achterrem is voorzien van nieuwe remblokken voor meer stabiliteit en remkracht. Het reservoir voor de achterrem is verder naar binnen gemonteerd om de rijder meer bewegingsvrijheid te geven.



Meest in het oog springende verandering is echter het nieuwe uiterlijk. Het onmiskenbare Ninja uiterlijk is voorzien van innovatieve geïntegreerde winglets om te zorgen voor meer downforce. Ten opzichte van de oude ZX-10R creëert dit nieuwe ontwerp maar liefst 17% meer neerwaartse druk terwijl de luchtweerstand wordt verminderd met 7%. 

De achterzijde is herzien om een lagedrukgebied te creëren achter de rijder. In combinatie met de bredere topkuip, een 40 mm hoger scherm, verder naar voren geplaatste clip-ons en hogere voetsteunen zorgt dit voor betere aerodynamica en meer windbescherming voor de rijder. 

Achter de nieuwe topkuip gaan er meer nieuwe toevoegingen schuil. Zo is er een nieuw 4.3" TFT-display -inclusief Bluetooth verbinding - met 2 selecteerbare layouts, een prominente schakelindicator en op comfort gerichte functies zoals elektronische Cruise Control en optioneel verwarmde handvatten. De rondom volledige LED verlichting bevat, voor het eerst op een motorfiets, Direct Projection koplampen. Deze koplampunits zorgen voor een betere lichtopbrengst en een gewichtsbesparing van 450 gram ten opzichte van conventionele koplampen.



Nieuwe Ninja ZX-10RR
Naast de nieuwe ZX-10R, is er de nieuwe ZX-10RR. Met recht een Superbike replica voor op straat. Het motorblok is het summum van race geïnspireerde techniek. Zo is het motorblok van de RR voorzien van Pankl Titanium drijfstangen, Pankl lichtgewicht zuigers, Pankl zuigerpennen met DLC coating, een gewijzigde nokkenas en nieuwe klepveren. Deze wijzigingen hebben geresulteerd in een maximum toerental dat 400 toeren hoger ligt en een gewichtsbesparing in het motorblok van 500 gram.

Om de ZX-10RR af te maken is deze standaard voorzien van speciaal ontwikkelde Marchesini wielen van gegoten aluminium. Deze lichtgewicht wielen zorgen voor een lichtere handling, in het bijzonder tijdens het snel veranderen van richting. Slechts 500 stuks van deze nieuwe RR zullen worden geproduceerd. 

De nieuwe Ninja ZX-10R en ZX-10RR zijn beschikbaar vanaf medio mei 2021, de enkel-R is leverbaar in de kleuren Flat Black en KRT-edition voor het prijskaartje van € 21.999, de dubbel-R is er alleen in Lime Green en gaat maar liefst € 32.999 kosten.