Honda vervangt CB650F door CB650R
Een sportmotor die vergelijkbaar rijplezier levert met een RR-motor, maar die toch erg praktisch in gebruik is met lage aankoop- en gebruikskosten, dat is volgens Honda de nieuwe CBR650R in een notendop, die als opvolger van de in 2014 gelanceerde CB650F moet worden gezien.
Met stijlelementen die direct overgenomen zijn van de CBR1000RR Fireblade, maar met een heel eigen attitude. De ‘F’ wordt een ‘R’ en dat betekent dat er een toegenomen sportief potentieel is, maar dan wel met het oog op betere prestaties op de openbare weg.
Tijdens die transformatie, is de CBR650R bewust omgevormd tot een unieke motor: een sportmotor die vergelijkbaar rijplezier levert met een RR-motor, maar die toch erg praktisch in gebruik is met lage aankoop- en gebruikskosten. Mede daarom is hij zowel geschikt voor dagelijks gebruik als voor sportieve ritten in het weekend.
Terwijl de nieuwe CBR650R duidelijke stijlelementen ontleent aan de CBR1000RR Fireblade, houdt hij toch een heel eigen en agressieve look, vooral rond de bovenzijde van de voorkuip.
De rijhouding is aangepast, zodat de rijder meer naar voren en naar beneden gebogen zit. Alle verlichting is LED en het nieuwe LCD dashboard laat zowel een versnellings- als schakelindicator zien.
In vergelijking met de CBR650F is er maar liefst 6 kg gewicht bespaard op het rijwielgedeelte, dankzij een compleet nieuw ontworpen frame, de benzinetank en de voetsteunen. Andere verschillen zijn de 41 mm Showa SFF upside down vork, radiaal gemonteerde Nissin vierzuiger remklauwen en zwevende remschijven.
Het zadel is compacter en verkort de achterkant van de motor, waardoor de uitstraling ook ruwer wordt. De agressievere rijhouding begint bij de clip-on stuurhelften die nu bevestigd zijn onder de bovenste kroonplaat. Ze zijn 30 mm lager en meer naar voren geplaatst dan op de CBR650F. De voetsteunen staan 3 mm meer naar achteren en 6 mm hoger. De zithoogte blijft op 810 mm.
Het stalen diamant type frame krijgt voor 2019 een update met geperste (i.p.v. gesmede) swingarm platen. Goed voor een gewichtsbesparing van maar liefst 1,9 kg. Er is een stijfheidsbalans die specifiek afgestemd is op het leveren van goede wendbaarheid met verfijnde feedback naar de rijder.
Het rijklaar gewicht is 207 kg, de gewichtsbesparing zit vooral in het frame, maar ook in de benzinetank en de sportieve voetsteunen. De 41 mm Showa Seperate Function Fork (SFF) USD voorvork is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping. De achterschokbreker met enkele buis en 7-voudig instelbare veervoorspanning bedient de swingarm rechtstreeks. De balhoofdshoek bedraagt 25,5° en de naloop is 101 mm met een wielbasis van 1450 mm.
Radiaal gemonteerde Nissin vierzuiger remklauwen bedienen 310 mm wave-type remschijven en worden ondersteund door een enkelzuigerklauw op een 240 mm schijf achteraan. Twee kanaals ABS is standaard aanwezig. De aluminium wielen hebben een nieuw design en dragen een 120/70-17 band vooraan en een 180/55-17 achteraan.
Motorisch is de CBR650R dezelfde vernieuwingen als de Neo Sports Café naakte CB650R ondergaan. Ofwel een topvermogen van nu 95,2 pk bij 12.000 toeren per minuut met een koppel van 64 Nm bij 8.500 tpm.
Nieuwe dubbele luchtinlaten aan elke zijde van de benzinetank voeden de airbox met een groter luchtvolume, dit in tegenstelling tot het vorige model dat gebruik maakte van een enkele inlaat. Ze produceren volgens Honda ook een diepe inlaatgrom. De uitlaat biedt nu een grotere diameter van de eindpijp (van 35 mm naar 38,1 mm) in de demper om een betere gasdoorstroming te leveren. Met de einddemper omhoog gericht, geniet de rijder zelf ook meer van het mooie uitlaatgeluid.
Het motorblok maakt gebruik van een compacte interne architectuur met een zesversnellingsbak en de cilinder 30° voorwaarts gekanteld. De assist/slipperkoppeling maakt voor het eerst zijn intrede in het 649 cc-blok en dit zorgt voor soepel doorschakelen en het vermijden van het blokkeren van het achterwiel bij abrupt terugschakelen. De Honda Selectable Torque Control zorgt ervoor dat het achterwiel altijd de optimale tractie krijgt. Indien gewenst, dan kan dit ook uitgeschakeld worden.
Een benzineverbruik van 1 op 20,4 km of 4,9 liter op 100 km (WMTC mode) haalt de CBR650R een autonomie van ruim 300 km uit de 15,4 liter benzinetank.
