Honda vernieuwt MSX125 voor 2021 en noemt 'm Grom
Dat kleiner juist fijner is weten ze bij Honda al bijna 60 jaar alles van. %7 jaar om precies te zijn, want Honda's recept voor een eenvoudige, leuke en toch functionele kleine motorfiets dateert uit 1963 toen de inmiddels iconische Monkey werd gelanceerd. De té gekke kleine motorfiets die oorspronkelijk als attractie voor een pretpark was bedoeld, maar zo populair was dat er meteen een productiemodel van werd gemaakt.
Het idee van de Monkey werd voor elke volgende generatie opnieuw uitgevonden met de Dax, de Ape en sinds 2018 met een moderne versie van de Monkey. De fun(ctionele) kleine motorfiets vond weerklank bij de nieuwe lading van jonge motorrijders. De termen Generation Y in de VS, Dek Neaw in Thailand en Street-Kei in Japan slaan allen op dezelfde groep: jongeren die zijn opgegroeid in het internettijdperk.
Een generatie die op zoek is naar een tweewieler die spannend is, maar niet nodeloos uitdagend. Met een kek design en aantrekkelijk prijskaartje. Om aan die eisen te voldoen introduceerde Honda in 2013 de MSX125, waarbij de letters MSX voor Mini Street X-treme staan.
De MSX125 - die in Japan en VS al snel onder de naam Grom bekendheid kreeg - groeide uit tot een wereldwijde hit. Meteen in z'n eerste verkoopjaar belandde de MSX125 samen met de CBF125 in de top 5 best verkochte 125cc motoren in Europa. De laatste jaren groeide de MSX uit tot een onbetwiste favoriet, of het nu gebruikt wordt voor eenvoudig stadstransport of als uniek custom verlengstuk bij de stijl van de doelgroep.
Hoewel nog steeds onmiskenbaar MSX heeft Honda het design van de 2021 MSX125 Grom duidelijk een nieuwe, frisse en plezierige uitstraling gegeven. De panelen zijn bovendien eenvoudig te demonteren zodat elke eigenaar zijn creativiteit kan botvieren. Het nieuwe LCD-dashboard beschikt nu over een toerenteller en een versnellingsindicator.
Een nieuw en krachtiger luchtgekoeld motorblok heeft nu een extra vijfde versnelling en blijft handig inzetbaar vermogen leveren. Het chassis blijft onveranderd en zorgt voor een motorfiets met uiterst compacte afmetingen maar met de ophanging, remkracht en wendbaarheid van een grote machine.
De 125cc eencilinder wordt opgegeven voor een topvermogen van 9,8 pk bij 7.250 tpm en een maximum koppel van 10,5 Nm bij 5.500 tpm, wat voor in of rond de stad meer dan voldoende is. Zelfs om wheelies te maken, zo was onze ervaring twee jaar geleden met de Monkey, die exact hetzelfde blok heeft als de oude MSX.
Honda claimt dat de nieuwe MSX125 Grom een verbruik heeft van 1,52 liter op 100 kilometer, ofwel 1 op 65,7 voor ons Nederlanders en dat is nóg zuiniger dan z'n voorganger. Hoewel, met de Monkey kwamen we aardig in de buurt. Dat lage verbruik heeft Grom te danken aan technologieën als een offset cilinder en roltuimelaars, die de frictie hebben verlaagd.
Zoals gezegd heeft Honda in het blok nu een 5e versnelling voorzien, waardoor de versnellingen nu een stuk dichter bij elkaar zijn komen te liggen. Ook de topsnelheid moet er iets op vooruit zijn gegaan. Honda claimt nu een topsnelheid van 94 km/u, wat 92 km/u zou zijn geweest, maar dat begrijpen wij niet helemaal. Op de snelweg hebben we in het verleden toch echt snelheden van dik boven de 100 km/u aangetikt.
Het rijwielgedeelte is niet aangepast, de 1.200 mm wielbasis, balhoofdshoek van 25° en naloop van 84 mm zijn gelijk aan z'n voorganger, wel heeft Honda de ingaande demping van de voorvork verbeterd. Ook nieuw ontworpen zijn de 12" vijfspaakswielen uit gegoten aluminium. Tot slot heeft de MSX125 Grom ABS met IMU gekregen.
De 2021 MSX125 is leverbaar in de kleuren Force Silver Metallic, Mat Gunpowder Black Metallic en Gayety Red. Prijs en levertijd is nog niet bekend.