Honda CB350 RS: kekke retro-klassieker, maar niet voor Europa
Afgelopen september onthulde Honda de nieuwe H'ness CB350, een klassiek gestylde eencilinder motorfiets waarmee Big Red zich richte op de instapmarkt van het premium segment en waarbij het ontwikkelingsteam zich duidelijk door de eerste CB's uit de jaren '70 van de vorige eeuw had laten inspireren.
De lancering van de CB350 in India leidde tot discussies in Europa, waar iedereen zich afvroeg waarom er geen Euro 5 versie van was gemaakt. Diezelfde vraag kan nu weer worden gesteld, nu blijkt dat Honda een sportievere versie van de CB350 heeft gelanceerd, de CB350 RS.
Ten opzichte van de gewone CB350 onderscheidt de RS zich door iets andere styling met nu onder andere ook een LED achterlicht en knipperlichten (LED koplamp heeft de H'ness al), een ander zadel (wat 'm in combinatie met het LED achterlicht sportiever maakt), een carterbeschermplaat en harmonicarubbers om de vorkpoten.
Net als de H'ness wordt ook deze CB350 RS aangedreven door een 348 cc luchtgekoelde eencilinder met vijfversnellingsbak, die wordt opgegeven voor een topvermogen van 20,8 pk bij 5.500 toeren en een maximum koppel van 30 Nm bij 3.000 toeren per minuut en in een stalen dubbel wiegframe is gemonteerd.
De CB350R heeft een iets bredere achterband (150/70 vs. 130/70), een 310 mm remschijf voor en 240 mm schijf achter, en veel matzwart gespoten onderdelen waaronder het nieuwe uitlaatsysteem.
We twijfelen er niet aan of deze CB350RS hoge ogen zal scoren in India en andere landen in Azië en vinden het echt superjammer dat 'ie net als de H'ness niet naar Europa komt.