Zoeken

Honda CB-F Concept: jaren '80 CB900F met CB1000R DNA

27 maart 2020
Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus mag in Japan de 36e Osaka Motorcycle Show en de 47e Tokyo Motor Show geannuleerd zijn, maar dat probleem heeft Honda snel opgelost. In een virtuele beursstand werden de nieuwe modellen gepresenteerd, waaronder dit nieuwe CB-F Concept.

Het CB-F Concept is een mix van de huidige CB1000R en de CB900F uit het begin van de jaren '80 van de vorige eeuw. Een zeer geslaagde mix als je 't ons vraagt. 

Kloppend hart van het CB-F Concept is de bekende 998cc viercilinder lijnmotor van de CB1000R, waarvan de oorsprong naar de CBR1000RR Fireblade teruggaat. Net als in die CB1000R goed voor 145 pk bij 10.500 toeren en een maximum koppel van 104 Nm bij 8.250 toeren per minuut.  

Ook de elektronica is op het niveau van de CB1000R, met ride-by-wire gasklepbediening, 4 rijmodi en tractiecontrole. Het enige verschil zit 'm in het uiterlijk vertoon, Honda heeft de carterdeksels aangepast om de CB-F een stijl te geven die meer bij een superbike uit de jaren '80 past. 

Net als het blok heeft Honda ook het rijwielgedeelte overgenomen van de CB1000R: een mono-backbone gietaluminium frame, een voeding instelbare Showa SFF-BP upside down voorvork en  een enkelzijdige achterwielophanging met Showa SRFC monoshock. 

Zo modern als het blok en rijwielgedeelte is, zo klassiek is het design dat als twee druppels water op de CB900F uit de beginperiode van de jaren '80 lijkt. De langwerpige tank, het ruime en vlakke zadel, de ronde koplamp en het brede achterlicht: hier staat een 1982 CB900F, maar dan met moderne techniek. 

Vooralsnog is dit geen productiemodel maar een concept, maar gezien Honda's reputatie met conceptmodellen hoef je niet gek op te kijken wanneer binnen afzienbare tijd dit als productiemodel in de showroom van de Honda dealer staat. Misschien nog wel sneller dan je denkt...