Zoeken

Harley kondigt eerste model in Icon Collection aan: Electra Glide Revival

26 april 2021
Na onlangs een nieuwe Icons Collection te hebben aangekondigd, een jaarlijkse collectie van limited edition productiemodellen waarbij het verbijzonderen van traditioneel Amerikaans design centraal staat, heeft Harley-Davidson nu het eerste model in die collectie aangekondigd: de Electra Glide Revival, waarvan er slechts 1.500 zullen worden geproduceerd.

De Icons Collection presenteert jaarlijks een of twee modellen, met een enkele productierun voor elk model. De productie van dat model zal nooit worden hervat of herhaald. Elke motorfiets uit de Icons Collection wordt genummerd en de koper ontvangt een echtheidscertificaat.

"Met The Hardwire hebben we ons gecommitteerd aan het presenteren van een lijn motorfietsen die aansluit bij onze strategie om de begeerlijkheid van onze producten te vergroten en de nalatenschap van Harley-Davidson te versterken", aldus Jochen Zeitz, voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson. 

"Met die belofte in gedachten, ben ik er trots op onze nieuwe limited edition Icons Collection te introduceren, een geweldige lijn custom productiemotorfietsen die een diepe buiging maken naar zowel ons legendarische verleden als onze mooie toekomst."

De eerste in deze nieuwe Icons Collection is de Electra Glide Revival, een retro-klassiek model voor de nostalgische rijder die zoekt naar een stijl die zowel onderscheidend als tijdloos is. 

Het uiterlijk van de Electra Glide Revival is geïnspireerd op de Electra Glide uit 1969, de eerste Harley-Davidson die verkrijgbaar was met een Batwing-kuip als accessoire. De kuip werd een iconisch - en vaak geïmiteerd - Harley-Davidson stijlkenmerk. Zijn unieke vorm is zeer herkenbaar en het fundamentele ontwerp van de kuip is tot op de dag van vandaag amper gewijzigd. 

In 1969 werden de accessoirekuip en zadeltassen alleen aangeboden in wit gegoten glasvezel, en de Electra Glide Revival repliceert die look met een Birch White (berkenwit) gelakte afwerking. Het op die periode geïnspireerde tankmedaillon en het Electra Glide script op het voorspatbord maken het plaatje compleet. 

De Electra Glide Revival wordt aangeboden in een enkel kleurenschema, geïnspireerd op de originele kleurstelling uit 1969: de two-tone brandstoftank in Hi-Fi Blue en Black Denim doorsneden met een Birch White streep, met Hi-Fi Blue lak op de spatborden en zijpanelen.

"We leven in een zeer dynamische tijd, waarin alles razendsnel verandert", zegt Brad Richards, vice-president styling & design bij Harley-Davidson. "De Electra Glide Revival is een oase van rust en herkenbaarheid in deze dagelijkse turbulentie; een manier om opnieuw verbinding te maken met het fundamentele Harley-Davidson DNA dat aan de basis heeft gestaan van Grand American Touring."

Design highlights van de Electra Glide Revival zijn onder meer een solozadel met een zwart-witte cover en een chromen rail, gemonteerd over een verstelbare spiraalveer en schokdemper. Dit is een knipoog naar Harley-Davidson FL-modellen uit de jaren 60 en tegelijk een functionele feature die de rijder meer comfort oplevert. 

Verchroomde stalen velgen en brede white wall banden dragen bij aan de nostalgische look, net als glanzend chroom op de voorspatbordrails en zadeltasrails, voorspatbordafwerking, Ventilator luchtfilterafdekking, voorvorkafdekkingen en hulpverlichting. Old-school cool zag er nog nooit zo goed uit.



De Electra Glide Revival wordt aangedreven door een Milwaukee-Eight 114 V-Twin motor die inspirerende prestaties en een klassieke Harley-Davidson look, sound & feel levert.

• Cilinderinhoud: 114 cubic inch (1868 cc)
• Koppel: 158 Nm @ 3250 tpm
• Vierkleps cilinderkoppen (twee uitlaatkleppen en twee inlaatkleppen per kop, acht in totaal); een grotere luchtstroom door de motor draagt bij aan het vermogen.
• Dubbele bougies voor een meer volledige verbranding van het lucht/brandstofmengsel en maximaal vermogen en efficiëntie.
• Cruise Drive 6-versnellingsbak verlaagt het motortoerental bij snelwegsnelheden om het brandstofverbruik en het rijcomfort te verbeteren.

De Electra Glide Revival biedt een klassieke stijl, maar het ontwerp en de technologie zijn absoluut modern. De basis van de Electra Glide Revival is het single-spar Harley-Davidson Touring frame met een stevig ruggengraatontwerp om het gewicht van de bagage te dragen en het huidige motorvermogen te ondersteunen. 

Het hele chassis is ontworpen voor de lange afstand. Een enkele knop past hydraulisch de voorbelasting van de achterschokdempers met emulsietechnologie aan voor premium rijgedrag en optimale controle. De 49 mm voorvork met dual bending valve technologie levert lineaire dempingskarakteristieken voor een soepele rijervaring.
 
De klassieke Batwing-kuip heeft een hoge, heldere voorruit en een splitstream-ventilatieopening om turbulenties rond de helm te verminderen. Elektronische cruise control houdt een constante snelheid aan voor comfort tijdens lange ritten, terwijl een halogeenkoplamp en extra gloeilampen uitmuntende verlichting bieden met behoud van de nostalgische look van de Revival.

Een Boom!™ Box GTS infotainmentsysteem met kleuren-touchscreen voedt twee kuipspeakers en biedt geavanceerde navigatie en hand- en spraakopdrachten (indien gekoppeld met een compatibele headset) plus Android Auto™ toepassing en Apple CarPlay® softwarecompatibiliteit.

Eveneens standaard is het geheel aan Harley-Davidson RDRS-veiligheidsverbeteringen, een verzameling technologieën die is ontworpen om de prestaties van de motorfiets af te stemmen op de beschikbare tractie tijdens accelereren, vertragen en remmen, waaronder:
o Bochtenverbeterd ABS (C-ABS)
o Bochtenverbeterd Electronic Linked Braking (C-ELB)
o Bochtenverbeterd Traction Control System (C-TCS)
o Drag-torque Slip Control System (DSCS)
o Hill Hold Control (HHC)

De wereldwijde productie van de Electra Glide Revival zal worden beperkt tot een eenmalige serie van 1.500 genummerde exemplaren, vanaf eind april te koop bij geautoriseerde Harley-Davidson-dealers. De adviesprijs is € 35.995 in Nederland en € 31.000 in België en dat is geeneens zo'n exorbitante prijs als je van een limited edition zou verwachten.