Zoeken

Harley breidt Softail familie uit met Softail Standard

25 februari 2020
Harley-Davidson heeft z'n Softail familie uitgebreid met de Standard, een nieuw instapmodel dat volgens de Amerikanen pure cruiser ervaring moet bieden. De ranke Bobber combineert attitude met de dynamische performance van het Softail chassis en het vermogen van de Milwaukee-Eight V-Twin.

"Het contrast tussen de zwarte en glanzende onderdelen geeft de Softail Standard een look die zowel klassiek als minimalistisch is," aldus Harley in het persbericht van de nieuwe H-D Standard, die uitsluitend leverbaar is in Vivid Black gelakt plaatstaal. De Softail Standard combineert een solozadel dat veel van het achterspatbord toont, met een stijlvolle 13 liter brandstoftank die het frame en motorblok accentueert. 

Om de aandacht te trekken naar het hart van de motorfiets, een volledig zwarte Milwaukee-Eight 107 motor, hebben de Amerikanen het kleppen-, koppelings- en ontstekingsdeksel als accent gepolijst. De vinnen van de cilinderkoppen zijn niet gepolijst. Een rond luchtfilterdeksel toont nog meer van de motor. Met chromen schilden en dempers versterkt het 2-in-2 offset shotgun uitlaatsysteem het lange, lage profiel van de Softail Standard.

De stalen velgen van de klassieke spaakwielen (voor 19-inch, achter 16-inch) zijn afgewerkt in briljantchroom. De voorzijde heeft helder gecoate vork sliders, gepolijste kroonplaten en verhogers en een chromen koplampring en knipperlichten, voor extra contrast met de Vivid Black lak. Het mini-apehanger stuur plaatst de rijder in een wie-maakt-mij-wat rijhouding. Een compact elektronisch instrumentenpaneel met digitaal display in de stuurverhoger houdt de voorzijde clean en strak.



Het Harley-Davidson Softail chassis vormt de solide basis voor de Softail Standard. Het stalen frame is volgens de Amerikanen geoptimaliseerd voor stijfheid en lichtheid. Een stijf gemonteerde krachtbron moet de chassisstijfheid verder hebben versterkt. 

De Softail swingarm is ontworpen voor stijfheid bij dynamische handling en creëert de look van een klassieke hardtail. De mono-schokdemper achtervering werkt met een onder het zadel verborgen coil-over schokdemper met emulsie technologie. 

De voorspanning van de vering is te verstellen door het zadel te verwijderen en zo toegang te krijgen tot de schokdemper. Deze is eenvoudig aan te passen aan gewenste rijeigenschappen en het gewicht van de rijder. Dual bending valve voorvering reageert snel op input, voor verbeterde rem- en handling-performance. Remschijven aan de voor- en achterzijde bieden vertrouwenwekkend remvermogen. Tenminste, zo claimt Harley.

Kloppend hart van de Softail Standard is de bekende Milwaukee-Eight 107 V-Twin, anno 2020 het kleinste blok van de Milwaukee-Eight familie. Neemt niet weg dat het blok wel de look, sound en feel geeft die je van een Harley mag verwachten. Dubbele balansassen verminderen de primaire vibraties bij stationair toerental voor maximaal comfort. 

Het sterkste punt van de Softail Standard is waarschijnlijk z'n prijs, bij ons in Nederland gaat de motor voor 'slechts' € 15.990,- over de toonbank, terwijl bij onze Zuiderburen slechts € 13.795,- hoeft te worden afgetikt.