Enorme mijlpaal: 100 miljoenste Honda Super Cub
Hoewel de Super Cub C100 van meet af aan een regelrecht succes is geweest denken we niet dat er in 1958 iemand bij Honda is geweest die toen heeft gedacht dat de Super Cub uit zou groeien tot een wereldwijd icoon, laat staan dat ‘ie zestig jaar na dato gewoon nog in productie zou zijn.
De massaproductie van de eerste generatie Super Cub C100 begon in augustus 1958 in de Yamato fabriek ten noorden van Tokyo. Het directe succes was toe te schrijven aan een aantal factoren: de betrouwbaarheid en extreem zuinige brandstofverbruik van de ‘high-performance’ 50cc 4-takt, waar in die tijd de 2-takt motor gebruikelijk was.
Het motorblok was niet de enige factor tot succes: het unieke design gebaseerd op een lagevloer-ruggegraad frame, de automatische centrifugaalkoppeling en het grote schild voor de benen hebben ook hun steentje bijgedragen.
Ondanks dat de Super Cub door de jaren heen de nodige vernieuwingen is ondergaan, is het basisconcept al die tijd ongewijzigd gebleven ten opzichte van de eerste generatie Super Cub. De unieke stijl is zelfs terug te vinden bij de huidige modellen. Het design is zelfs zó iconisch dat in 2014 de Super Cub het eerste voertuig was dat in Japan een driedimensionaal handelsmerk kreeg.
Momenteel wordt de Super Cub in 16 fabrieken in 15 landen wereldwijd geproduceerd, in meer dan 160 landen rijden mensen op een Super Cub.
Takahiro Hachigo, CEO Honda Motor Co.:
De Honda Super Cub, die in Japan is ontworpen, belichaamt Honda’s passie om mensen wereldwijd meer levensvreugde te geven door een compromisloze productontwikkeling te volgen die klanten vooropstelt. Als gevolg hebben over de hele wereld klanten al lange tijd plezier aan de Super Cub en hebben we wereldwijd nu een productieaantal van 100 miljoen bereikt. Honda zal voorloper in de veranderende tijden blijven en zich inspannen producten te bieden die de verwachtingen van onze klanten te boven gaan.
1958 | Begin verkoop Super Cub C100 Luchtgekoelde 4-takt eencilinder 49cc OHV motor met 4,5 pk vermogen |
1959 | Begin export naar de V.S. |
1961 | Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de
mijlpaal van 1 miljoen Eerste overzeese productie (gebaseerd op component pre-assemblage) beging in Taiwan |
1964 | Begin verkoop Super Cub C65 (eerste met OHC motor) |
1966 | Begin verkoop Super Cub C50 (OHC motor) |
1967 | Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 5 miljoen |
1974 | Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 10 miljoen |
1983 | Begin verkoop Super Cub 50 Super Custom Brandstofverbruik van 1 op 180 bij constante snelheid van 30 km/u |
1988 | Begin verkoop Press Cub |
1992 | Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 20 miljoen |
1997 | Begin verkoop Little Cub |
2005 | Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 50 miljoen |
2007 | Introductie Honda's PGM-F1 elektronische benzine-injectie op de Super Cub 50, Press Cub 50 en Little Cub |
2008 | Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de
mijlpaal van 60 miljoen (april) 50e verjaardag van de Super Cub |
2009 | Begin verkoop Super Cub 110 en Super Cub 110 Pro |
2013 | Begin verkoop Cross Cub |
2014 | Vormgeving van de Super Cub is het eerste voertuig dat een
driedimensionaal keurmerk in Japan krijgt Honda's cumulatieve wereldwijde motorproductie bereikt de mijpaal van 300 miljoen |
2017 | Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 100 miljoen |