Eerste update voor 2021 BMW G 310 GS
Met de G 310 GS maakte BMW Motorrad in 2017 de GS beleving ook beschikbaar voor de nieuwe motorrijd(st)er met het A2 rijbewijs, het tweede model van de nieuwe G 310 modellijn waarvan een jaar eerder de G 310 R als eerste model het levenslicht had gezien.
Nu was die eerste G 310 GS op Euro4 voorbereid en omdat met Euro5 om de hoek het blok toch moest worden aangepakt hebben ze het maar meteen grondig gedaan. Dat betekent dat naast dat het blok nu bij gelijkgebleven prestaties nu aan Euro5 voldoet, de 2021 G 310 GS meer aanpassingen is ondergaan.
Eerst nog even het blok. Om aan Euro5 te voldoen heeft BMW nu ride-by-wire gasklepbediening toegepast, wat moet hebben geresulteerd in een gasreactie die gevoeliger is. Daarnaast wordt automatisch het toerental verhoogt als je weg wilt rijden, wat de kans verkleint dat 'ie bij het wegrijden afslaat. Ook nieuw is een anti-hop koppeling met zelfbekrachtiging, in de volksmond beter bekend als slip-assist.
Maar we zeiden het al, het blok is het het enige dat BMW heeft aangepakt. Had de G 310 GS al een LED achterlicht, daar zijn nu een full-LED koplamp en LED knipperlichten aan toegevoegd. De ophanging van de koplamp is bovendien gemodificeerd, waardoor hinderlijke vibraties van de lichtbundel tot het verleden horen. Verder zijn nu zowel het rem- als het koppelingshendel in vier standen instelbaar.
Wat kleurstelling betreft zegt BMW het design subtiel te hebben aangepast met met attractieve standaardkleurstelling en twee exclusieve stijlvarianten, de welbekende Rally uitvoering die zonder meer geslaagd mag worden genoemd, en een '40 Years GS' Edition.