Zoeken

Eerste indruk Kawasaki Z650RS

2 november 2021
Het is meer dan 50 jaar geleden dat Kawasaki de Z650-B1 lanceerde. Ver voor mijn tijd, maar een motorfiets die door een breed publiek werd omarmd. Anno 2021 lijkt de geschiedenis zich te gaan herhalen met de komst van de nieuwe Z650RS. Een hommage aan de B1, maar dan wel met de beproefde techniek en feel van nu! Wij zijn aanwezig tijdens de officiële press launch in Marseille en delen alvast kort onze eerste bevindingen.

In een tijd waarin ook Kawasaki zich druk begint te maken over elektrische motorfietsen, is het fijn dat het merk in 2021 nog een echte ‘oldskool’ motorfiets op de markt brengt. Zeker wat betreft de looks. Knijp je ogen maar een beetje dicht, en zeker van een afstandje ziet de Z650RS eruit als een klassieke motorfiets. Kijk je beter, dan valt natuurlijk meteen op dat we met een moderne motorfiets te maken hebben, met de retro invloeden van die eerdergenoemde Z650-B1. Zuid-Frankrijk is supervet, net als de Z650RS, maar met zon was het nog vetter geweestHet retro moeten we zoeken in de kleurstelling, de vorm van de tank, klassieke ronde tellers en dito koplamp. Dit is nog maar een korte opsomming, maar we kunnen niet anders dan Kawasaki complimenteren met het design van deze nieuwe retro, dat alleen al qua uitstraling unaniem op goedkeurende blikken kan rekenen. Aan de andere kant kan je er ook niet omheen dat de Z helemaal van deze tijd is. Iets wat je ziet aan ledverlichting rondom, moderne wielen, het ultralichte Trellis-frame, maar ook aan het moderne Euro5-motorblok dat we al kennen van de Z650, maar ook van de Versys 650 en Vulcan. 

Zoals we hierboven al schreven zijn we te gast in het Zuid-Franse Marseille. Het lijkt erop dat we het slechte weer vanuit Nederland in het bagageruim van het vliegtuig hebben meegenomen, want ook in Frankrijk worden we belaagd door regen, heel veel regen… Na een korte briefing mochten we ons opmaken voor de eerste rit. Bij de eerste zit werd al meteen duidelijk dat deze anders is dan op de Z650, waar hij onderhuids sterk aan verwant is. Je zit rechtop, op een zadel dat voor mijn 1.75m precies op de juiste hoogte staat. Dit is mede te danken aan de smalle zit, maar Kawasaki meldt ons dat er als accessoire nog altijd een lager zadel leverbaar is. Prima dus, want ook de rest van de zitpositie scoort punten. Zo staat het stuur op een prettige hoogte en richting de rijd(st)er gericht en kijk je uit op een overduidelijk dashboard met twee analoge klokken, met hiertussen een lcd-display met onder andere een versnellingsindicator, trip- en verbruiksmeter. Handig is de knop links op het stuur waarmee je de gewenste informatie in het scherm tevoorschijn laat komen. 

Eenmaal op pad loodste de voorrijder ons zo snel mogelijk uit het drukke Marseille, om de bekende slingerwegen langs de kust op te zoeken. Ondanks het slechte weer kon ik een glimlach maar moeilijk onderdrukken. De Kawasaki stuurt fijn en de parallel-twin met 68pk is ook bij lage toeren al bij de les. Volgens Kawasaki is de mapping lichtjes aangepast, om wat meer souplesse en koppel van Op de redactie denken ze 't er nog even extra in te wrijven door foto's te appen van een zonovergoten blauwe lucht in Nederland, maar ze zijn gewoon jaloers. Snap ik wel, gewoon superfijne fiets die Z650RSonderuit te creëren en dat lijkt ze te zijn gelukt. Trek je hem echter wat langer door in de versnellingen, dan is er ook nog eens een klein eindschot te noteren, lekker! Naarmate de kilometers vorderden, leken we ook meer en meer de regen achter ons te laten...

Na de stevige lunch werden de motorfietsen voorzien van navigatiesystemen en werd ons de boodschap meegegeven om vooral die laatste 56 kilometer richting het hotel te genieten. Iets waar niet veel voor nodig was, want met het wegdek inmiddels opgedroogd konden we ook iets meer van de motorfiets vragen. Dan kom je er al snel achter dat die absoluut niet tegenstribbelt. Bochten wist hij moeiteloos aan elkaar te rijgen en eigenlijk doet de sportieve retro het foutloos. Zeker als je bedenkt dat de motorfiets een scherpe vanafprijs meekrijgt van €8.999,- (BE €8.299,-), kan hij zomaar de eigen Z900RS als best verkochte retro motorfiets van de troon gaan stoten. Kawasaki ziet als doelgroep voor de Z650RS de A2-rijd(st)ers, maar ook de meer ervaren en zelfs oudere motorrijd(st)ers moeten de weg naar de Z650RS gaan vinden. Aan de looks zal het niet liggen en aan de rijeigenschappen evenmin. Terwijl wij ons gaan opmaken voor het laatste diner in Marseille en vervolgens de vlucht terug naar Nederland, beloven we je zeer binnenkort de uitgebreide test van de Z650RS, een motorfiets waar je meer over wil weten! 

  

Die uitgebreide test is inmiddels hier te lezen.