Zoeken

Ducati Superleggera V4, meest extreme straatmotor ooit: 234 pk bij 152 kilo

6 februari 2020
Ducati heeft het doek gelicht van de Superleggera V4, de krachtigste en technologisch meest geavanceerde Ducati ooit gebouwd. De Superleggera V4 heeft een topvermogen van 224 pk, wat met titanium Akrapovic race uitlaat tot 234 pk wordt verhoogd. Tel daar een drooggewicht van 152,2 kilo bij op en je praat over een pk/gewicht verhouding van 1,54 pk per kilo.

De cijfers waren op voorhand al uitgelekt, maar dat maakt ze niet minder indrukwekkend. Zijn we net gewend aan cijfers van 1 pk per kilo, heeft Ducati er met de Superleggera V4 met een behoorlijk kolenschep bovenop gegooid. We zeggen het nog eens: 1,54 pk per kilo!

De Superleggera V4 is 's werelds eerste straatlegale motor waarvan het complete dragende deel van het chassis van carbon is gemaakt, frame, subframe, swingarm en wielen zijn van het exotische materiaal gemaakt, wat alleen al een gewichtsbesparing van 6,7 kilo heeft opgeleverd. 

Om er zeker van te zijn dat de carbon delen aan de hoogste kwaliteit en standaard voldoen, zijn ze 100% getest met gebruikmaking van geavanceerde technieken die van de Aerospace industrie zijn geleend, zoals thermografie, ultrasoon inspecties en tomografie. De geometrie is voor circuitgebruik geoptimaliseerd, door de lengte van de achterbrug te verlengen. 

Volgens Ducati is het eindresultaat een ongekend vermogen om te remmen, sneller insturen en scherpere lijnen uit de bochten. Dat de Superleggera echt een Superbike met kenteken is wordt nog eens met een rondetijd onderstreept: 1'52.45 op het circuit van Mugello in handen van Ducati testrijder Alessandro Valia en dat is minder dan 2 seconden langzamer dan de Panigale V4 R SBK, de winnaar van het 2019 Italiaanse CIV kampioenschap met Michele Pirro.



Aerodynamica is bij de Superleggera minstens zo belangrijk geweest als elektronica. Volgens Ducati is de aerodynamica van kuip met winglets gelijk aan of zelfs beter dan dat van de huidige MotoGP machines. De van de GP16 afgeleide winglets zorgen voor een neerwaartse druk van 50 kg bij 270 km/u, 20 kg meer dan die van de Panigale V4 R. 

De Superleggera V4 wordt aangedreven door de 998cc 90° V4 van de Panigale V4 R, dat 2,8 kilo lichter is dan het gewone 1.103cc Stradale V4 blok van de gewone Panigale V4. En zoals het een echte racer betaamd heeft Ducati een droge koppeling voorzien, evenals een manuele verstelling van de desmodromische timing. 

Wat de Superleggera V4 verder nog meer uniek maakt is dat er een speciale calibratie voor de race uitlaat is gemaakt, wat rijders ook toegang tot een "RaceGP" display geeft. Bedoeld puur en alleen voor op het circuit en ontwikkeld met waardevolle input van Andrea Dovozioso en is een directe afgeleide van het instrumentarium van de Desmosedici GP20.

Op het vlak van elektronica zijn de drie rijmodi geherprogrammeerd en heten nu Race A, Race B en Sport. Daarnaast zijn er nog 5 rijmodi die zelf naar eigen geur en smaak kunnen worden ingesteld. Via een geüpgraded Lap Timer worden rondetijden gemonitord, op basis van de finishlijn en sectortijden voor vijf favoriete circuits: Laguna Seca, Mugello, Jerez, Sepang en Losail. 

De vering komt natuurlijk uit huize Öhlins, waarvan alleen het beste van het beste goed genoeg is geweest. Net als de Brembo remmen, die daarvoor exclusief voor de Superleggera V4 Stylema R remklauwen heeft ontwikkeld. 

Van de Superleggera V4 worden er slechts 500 gebouwd. De start van productie staat voor juni 2020 gepland, met een productieplanning van 5 motoren per dag.