Ducati onthult 2019 Multistrada 950 en 950 S
Strikt genomen mag er motorisch gezien misschien geen verschil zijn tussen de nieuwe 2019 Multistrada 950 en het huidige model, maar daarmee is niet gezegd dat Ducati haar 'kleintje' Allroad twee jaar na z'n lancering niet stevig heeft aangepakt. De verschillen zitten 'm echter puur op het vlak van elektronica - maar dan wel met vergaande gevolgen.
Het grootste verschil zit 'm in de drie letters IMU, die voor Inertial Measurement Unit staan, het centrale brein van de motor waar alle input die door sensoren wordt aangeleverd wordt verwerkt en wat zich in de praktijk vervolgens vertaalt naar hellingshoek afhankelijke elektronica, als in tractie controle, wheelie controle en ABS.
Dat is trouwens niet het enige dat Ducati aan de Multistrada 950 heeft aangepast. Wat design betreft zien we nu dezelfde 'zijvleugels' terug die eerder op de 1260 werden toegepast, teneinde de voorkant gestroomlijnder te maken. Net als de 1260 zijn nu ook bij de 950 de knipperlichten automatisch uitschakelend.
Veel belangrijker dan die kleine aanpassingen in het design zijn echter de nieuwe wielen en nieuwe achterbrug, die volgens Ducati een stuk lichter zijn en daarmee een positief effect hebben gehad op het onafgeveerd gewicht.
Het wordt echter pas écht interessant bij de S-versie van de Multistrada 950, die nu voor het eerst leverbaar is. De Multistrada 950 S onderscheidt zich ten opzichte van de standaard versie door DSS Ducati Skyhook semi-actieve vering, een full LED koplamp met Ducati Cornering Lights (DCL), cruise control, een 5" TFT kleurenscherm, DQS quickshifter met autoblipper en zwarte schakelaars aan het stuur.