Zoeken

Ducati Multistrada 1260 Enduro: dikste Bologna Enduro ooit

12 oktober 2018
Een jaar nadat Ducati de Multistrada tot 1260 had opgewaardeerd is nu ook de Multistrada Enduro eenzelfde metamorfose ondergaan. De nieuwe Multistrada 1260 Enduro is volgens de Italianen de beste Enduro uit Bologna ooit, dankzij het enorm sterke 1262 DVT Testastretta motorblok. En dankzij nog meer.

Je had het natuurlijk op je klompen aan kunnen voelen en met de uitnodiging voor de introductie volgende week in Italië al op zak wisten wij het op de redactie al lang, dat er volgend jaar een Multistrada 1260 Enduro zou gaan komen. De gewone Multistrada ging deze Enduro hier dit jaar al in voor. 

Met de ervaring van die Multistrada 1260 (in S uitvoering) nog vers in het geheugen weten we als geen ander dat de stap naar 1260 de beste zet van Ducati is geweest sinds de komst van de 1200 ergens rond het begin van dit decennium. Waar de allereerste Multi 1200 da bomba was - een Superbike op hoge poten waarmee je rondjes kunt draaien op straat - ging het daarna alleen bergaf en werd de focus van sportief naar souplesse en comfort gelegd, met als dieptepunt de laatste uitvoering van de Multi 1200, die wat sportiviteit betreft op alle fronten flink had ingeleverd ten opzichte van de oorspronkelijke 1200.

De switch van sportief naar comfort hadden de Italianen echter bewust gegaan, veel potentiële klanten (lees: GS rijders) vonden 'm te extreem en in de jacht naar verkoopcijfers werd dat dus grondig aangepakt. Met als resultaat een Multistrada 1200 die soepeler en comfortabeler was dan ooit, maar waar flink poken niet meer aan was besteed. "In de jacht naar verkoopcijfers heeft Ducati haar ziel aan de duivel verkocht," was ons oordeel destijds.



Buiten dat de 1200 veel last had van onderstuur en over de voorkant naar buiten wilde dribbelen wanneer je op hoge snelheid een bocht wilde insturen was de grootste ergernis dat het blok zo ontzettend tam was geworden. Volgens Ducati het sterkste blok ooit, maar daar was op straat niets van te merken. Zelfs met tractiecontrole en wheelie controle uit kwam er pas boven de 6.000 toeren leven in de brouwerij, en dan nog maar een feestje met 0.0 bier. 

Nu had Ducati bij de laatste editie van de Multi 1200 variabele kleptiming toegepast met de mooie afkorting DVT (Ducati Variable Timing) en dus kreeg dat van Audi overgenomen stukje techniek hiervan de schuld, maar dat bleek duidelijk een misvatting te zijn toen Ducati de Multistrada 1200 dit jaar tot 1260 opwaardeerde. Het 1.262cc Testastretta motorblok, dat al flink wat jaartjes meedraait in de (X)Diavel, was nu namelijk ook van DVT voorzien en in tegenstelling tot de 1200 ging de 1260 wél als een speer, ongeacht het toerental. 

Met die kennis in ons achterhoofd kijken we nu al uit naar de introductie van de Multistrada 1260 Enduro midden volgende week in de Italiaanse Toscane. 

Buiten de 1260 V-Twin, die in deze Enduro wordt opgegeven voor een topvermogen van 158 pk, heeft Ducati echter nog een flinke lijst aan vernieuwingen doorgevoerd. Dankzij nieuwe ride-by-wire moet de gasrespons soepeler zijn dan ooit, schakelen moet nog soepeler gaan dankzij een verbeterde DQS (Ducati Quick Shift, voor op- en terugschakelen zonder koppeling). Net als dat het Bosch bochten-ABS, bochtenverlichting, wheelie controle, tractie controle en Vehicle Hold Control moeten zijn verbeterd, maar daar zal volgende week in Italië ongetwijfeld alles over worden verteld. 

De Multistrada 1260 Enduro is compatible met de nieuwe Ducati Link App, waarmee je de elektronische tralala kunt afstellen, het RDFM kunt lezen of een Ducati dealer kunt opzoeken. En, in deze tijd van social media zeker niet onbelangrijk, je rotstatistieken en routes met iedereen kunt delen. 



De nieuwe Multistrada 1260 Enduro is leverbaar in de kleuren Ducati Red en Sand, uiteraard heeft Ducati al flink wat accessoires voor de fiets bedacht, zoals aluminium zij- en topkoffers, naast het Touring, Sport, Urban en Enduro pakket.