Ducati kondigt Hypermotard 950 en 950 SP aan
Als je de specs van de oude (939) en de nieuwe (950) naast elkaar legt zou je denken dat d'r amper iets veranderd is, maar afgaand op de persinformatie van de nieuwe 2019 Ducati Hypermotard 950 en Hypermotard 950 SP is eerder het tegendeel een feit. Om nog maar te zwijgen van het design dat een complete make-over heeft gehad.
Om met dat laatste te beginnen, voor het design van de nieuwe Hyper 950 is Ducati weer terug naar het oorspronkelijke ontwerp gegaan met twee uitlaatdempers in het kontje in plaats van die enkele zijdelings geplaatste einddemper die bij de Hyper 821 z'n intrede deed en je het zicht op het enkelzijdig opgehangen achterwiel ontnam.
Da's niet het enige wat Ducati trouwens heeft aangepast, de Hyper heeft nu een breder stuur, een smallere taille en een nieuw zadel dat je als rijder meer bewegingsvrijheid moet geven. De Hypermotard 950 is trouwens niet alleen optisch compacter, maar ook 4 kilo lichter (alleen al op het motorblok is anderhalve kilo bespaard) dan z'n voorganger. De gewichtsbesparing is gerealiseerd door een nieuw frame, nieuwe wielen, nieuwe remschijven en een nieuwe Marzocchi voorvork.
Kloppend hart van de Hypermotard 950 is nog steeds het 937cc Testastretta 11° V-Twin motorblok, dat nu wordt opgegeven voor een topvermogen van 114 pk bij 9.000 toeren en een maximum koppel van 96 Nm bij 7.250 toeren per minuut. Wat absolute waardes betreft is er dus amper verschil met de 939, die 113 pk en 98 Nm had, maar wel wat vermogen- en koppelkromme betreft: volgens Ducati is al bij 3.000 toeren 80% van het koppel beschikbaar en dát zal je straks op straat zeker merken.
De volgende vernieuwing zit 'm in de elektronica, waar de 6-assige Bosch IMU (Inertial Meauserement Unit) z'n intrede heeft gedaan, waardoor Ducati Traction Control (DTC) EVO, Ducati Wheelie Control (DWC) EVO en bochten-ABS kon worden toegepast. Trouwens, over remmen gesproken, het Bosch ABS beschikt over een 'slide by brake' functie. De 950 SP versie is standaard van Ducati Quick Shift (DQS) up/down EVO, ofwel de quickshifter met autoblipper, voorzien, bij de standaard 950 is deze in het accessoirepakket ondergebracht.