Zoeken

Brough Superior lanceert twee nieuwe modellen

13 november 2017
In 2013 maakte Brough Superior op de EICMA in Milaan z’n comeback met de SS100, een conceptmodel dat twee jaar later in productie werd genomen. Afgelopen week werden tijdens de 75e editie door het historische Britse merk twee nieuwe modellen onthuld.

“We hebben tot dusver 90 units van de SS100 uitgeleverd aan klanten,” zegt Brough CEO Mark Upham, “maar we hebben nog enkele honderden bestellingen uitstaan. We hebben leveringen stilgelegd om de motor te homologeren voor Euro4, maar dat is nagenoeg gereed, enkel het ABS moet in samenspraak met partner Continental nog worden gedaan.” Brough heeft gepland de productie van het SS100 Mk2 Euro4 model, dat dit jaar z’n opwachting maakte op de EICMA in Milaan, in haar fabriek in Toulouse weer op te starten maart komend jaar. Voor het illustere bedrag van € 62.900, inclusief B.T.W. maar voor de Nederlandse markt nog exclusief BPM, zullen in 2018 250 units van de SS100 worden gebouwd en om dat te realiseren wordt het aantal medewerkers van 15 naar 20 vergroot. “Met het verkrijgen van Euro4 zullen we voor het eerst ook in de Verenigde Staten motoren kunnen gaan verkopen,” zegt Upham. “We hebben het plan opgepakt om de lancering daar in 2019 te doen, om Brough Superior’s 100e verjaardag te vieren.”

Upham’s zakenpartner in de onderneming, Thierry Henriette, wiens Boxer Design bedrijf het ontwerp deed van het slank-gestylde model dat Brough Superior weer voor het eerst sinds de 2e wereldoorlog terug op de markt heeft gezet, compleet met eigen – door Akira, het Franse bedrijf dat onder andere de motoren van het Kawasaki Racing Team onderhoudt, gebouwde –  8-kleps 88° V-Twin met dubbele bovenliggende nokkenassen, heeft echter nog twee varianten op de SS100 bedacht, die in Milaan werden onthuld. Subtiel onderscheidend ten opzichte van elkaar dragen ze beide de naam Pendine, vernoemd naar het strand in Wales dat in de jaren ’20 van de vorige eeuw de Britse versie van Daytona was en waar veel landsnelheidsrecord pogingen werden ondernomen, inclusief George Brough zelf, die vanaf 1928 al zijn racemodellen de naam Pendine gaf.

De twee nieuwe motoren die deze naam nu dragen zijn gebaseerd op hetzelfde platform als de SS100, met een machinaal bewerkt frame en Fior-type voorvork, maar nu met een achterbrug die eveneens uit een massief blok aluminium is gefreesd in plaats van het gietaluminium exemplaar van de standaard fiets. De achterbrug scharniert opnieuw in de carters van het blok, maar de Öhlins monoshock is nu naar de rechterkant verplaatst en direct op de achterbrug gemonteerd, in plaats van de centrale positionering met linksysteem van de SS100. De veerweg is onveranderd 130 mm, evenals de uitgestrekte wielbasis van 1.540 mm.

Andere verschillen zijn terug te vinden in een hoger stuur, waardoor een iets relaxtere zithouding moet zijn ontstaan, en een 19” voorwiel met 17” achterwiel in plaats van de 18” wielen van de SS100. In het oog springend zijn de twee schuin afgesneden megafoon uitlaten aan de linkerkant van de fiets, die de twee rechts gemonteerde standaard uitlaten van de SS100 doen verbleken. De tank en het zadel lopen als een moderne versie van ranke stroomlijnen mooi in elkaar over, een lijn die doorloopt

tot aan het puntige kontje toe. De twee varianten zijn genaamd Pendine S – als in Sand Racer of Sport Racer (kies er maar een zegt Mark Upham) en Pendine D – als in Desert (woestijn). Opmerkelijk genoeg zijn deze twee prachtige snoepjes op twee wielen een heel stuk goedkoper geprijsd dan de SS100, met een prijskaartje van ‘slechts’ € 59.930 incl. B.T.W, exclusief BPM, met een start van productie gepland in april 2018. En ja, klanten die momenteel op de wachtlijst staan van Brough Superior, kunnen desgewenst hun SS100 bestelling laten omzetten in een van de Pendine modellen, aldus Mark Upham.

Upham onthult ook dat de productie van nog eens drie nieuwe modellen al is gepland, met ontwikkeling van die fietsen op koers in Toulouse in anticipatie op de komende 100e verjaardag van het merk Brough Superior. Het bedrijf heeft ook plannen dat jaar weer terug te keren naar de zoutvlaktes van Bonneville met een turbo-aangedreven versie van de SS100 997 cc V-Twin waar Thierry Henriette de afgelopen twee jaar aan heeft gewerkt en waarvan de eerste Dyno run voor januari volgend jaar staat gepland. “We zouden graag de 100e verjaardag van Brough Superior willen vieren door voor het eerst met een Brough de 200 mph barrière te doorbreken,” zegt Upham. Hou dit kanaal in de gaten…