Zoeken

BMW kondigt R 1250 GS en R 1250 RT aan

18 september 2018
Nadat de eerste filmpjes al waren uitgelekt heeft BMW nu officieel de nieuwe R 1250 GS en R 1250 RT aangekondigd. BMW's succesvolle reis- en toermotor worden voorzien van een nieuwe 1.254cc boxermotor met ShiftCam technologie die meer vermogen over het hele toerenbereik, lagere emissies, een lager brandstofverbruik en soepeler en verfijnd rijgenot moet bieden.

Een nieuwe boxermotor met grotere cilinderinhoud van nu 1.254 cc, die nu goed is voor een topvermogen van 136 pk bij 7.750 toeren en een maximum koppel van 143 Nm bij 6.250 toeren per minuut (was 1.170 cc met een topvermogen van 125 pk en 125 Nm), dat is in een notendop de nieuwe BMW R 1250 GS en R 1250 RT. 

Procentueel heb je het dan over een stijging van de cilinderinhoud met 7%, vermogen met 9% en koppel zelfs met 14%, wat de nieuwe 1250 de sterkste boxermotor in de geschiedenis van het Duitse motormerk maakt. Net als bij de huidige 1200 is precisiekoeling toegepast om het blok thermisch onder controle te houden. De warmte wordt via twee zijdelings gemonteerde radiatoren afgevoerd. 

BMW heeft echter niet alleen simpelweg de cilinderinhoud van de nieuwe GS en RT opgeboord, maar de boxermotor van ShiftCam technologie voorzien, een BMW term voor variabele kleptiming. De Duitsers zijn daarbij nog een stapje verder gegaan, de ShiftCam maakt het mogelijk de kleptiming- en hoogte te variëren aan de inlaatzijde. De nokkenas heeft twee nokken per klep die hiervoor deels (voor minder brandstofverbruik) en volledig (voor meer vermogen) open kan.



Bovendien zijn de inlaatnokkenassen zo ontworpen dat de twee inlaatkleppen onafhankelijk van elkaar kunnen openen. De hierdoor verbeterde werveling van het nieuwe inkomende mengsel maakt zodoende een effectievere verbranding mogelijk. BMW Motorrad neemt BMW ShiftCam voor het eerst in serieproductie.

De nieuwe boxermotor is niet alleen krachtiger en efficiënter, maar produceert ook een mooier geluid. Verder beleeft de bestuurder meer rijplezier aan de toegenomen trekkracht. Tussen de 2.000 en 8.250 toeren bedraagt het beschikbare koppel 110 Nm. Dat neemt zelfs toe naar 120 Nm wanneer tussen het blok tussen de 3.500 en 7.500 toeren draait.

Een geluidsarmere getande ketting (voorheen: rollenketting) is nu verantwoordelijk voor de nokkenasaandrijving. De positionering van de vier kleppen zorgt voor een zo optimaal mogelijke verbrandingskamer: de klephoek is 8 graden aan de inlaatzijde en 10 graden aan de uitlaatzijde. De diameter van de inlaatkleppen bedraagt 40 mm, terwijl die van de uitlaatkleppen op 34 mm uitkomt. Verder krijgen de zuigers koeling door opspattende olie. Het smeringssysteem is voorzien van een variabele olietoevoer dankzij de bewegende zuiger aan de inlaatzijde van het oliecarter. De olietoevoer is onder alle rijomstandigheden geoptimaliseerd.



In tegenstelling tot hun voorgangers zijn de nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT voorzien van klopsensoren waardoor het gebruik van brandstoffen met een lager octaangetal dan RON 95 ook mogelijk is. Verder monteert BMW Motorrad een nieuwe digitale motorregeling: BMS-O. De belangrijkste kenmerken zijn volledig sequentiële injectie, compacte afmetingen en een laag gewicht. De verneveling van de brandstof wordt uitgevoerd door een elektronisch brandstofinjectiesysteem via gasklephuizen met een openingsbreedte van 52 mm. De injectie vindt plaats middels nieuwe BMW twin-jet injectiekleppen die een gunstige invloed hebben op verfijning en emissies.

De versnellingsbak en koppeling zijn geïntegreerd in het motorhuis van de nieuwe boxermotor. Dit samengestelde deel neemt minder ruimte in, is lichter en torsiestijver. Het schakelgedrag van de 6-traps versnellingsbak is verbeterd door toepassing van de meervoudige lamellenkoppeling met acht platen. De koppeling is uitgerust met een anti-springmechanisme. BMW Motorrad richt zich hiermee op de motorrijders met sportieve ambities.

Het nieuwe en volledig uit roestvrijstaal opgetrokken uitlaatsysteem is afgestemd op het hoge vermogen en koppel in combinatie met BMW ShiftCam technologie. Het compleet nieuw vormgegeven uitlaatspruitstuk komt tegemoet aan de huidige uitlaatnormen en is tegelijkertijd al voorbereid op toekomstige eisen.

De standaarduitrusting van de nieuwe modellen R 1250 GS en BMW R 1250 RT omvat de keuze uit twee rijmodi die passen bij de individuele voorkeuren van de rijder. Automotic Stabililty Control (ASC) zorgt voor de best mogelijke tractie. Het eveneens standaard aanwezige Hill Start Control (HSC) maakt vlot wegrijden op hellingen zeer eenvoudig.



Rijmodi Pro (met extra rijmodi Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro, Hill Start Control Pro) en de nieuwe Dynamic Brake Assistant (DBC) zijns optioneel te bestellen. Voor de BMW R 1250 GS maken bovendien Dynamic Pro, Enduro en Enduro Pro deel uit van de Rijmodi Pro. Dynamic Traction Control (DTC) stelt de berijder in staat efficiënter en veiliger te accelereren, ook in bochten. Hier functioneert ook ABS Pro en biedt zodoende nog meer veiligheid bij het remmen. ABS Pro maakt onderdeel uit van het optioneel te verkrijgen Rijmodi Pro op de BMW R 1250 GS en wordt standaard geleverd op de BMW R 1250 RT. 

Het nieuwe Dynamic Brake Control (DBC) biedt bij remmen, ook in moeilijke situaties, meer veiligheid. Het koppel wordt gedurende een remactie gereduceerd, zodat het achterste wiel optimaal kan profiteren van de remkracht. Dit zorgt voor meer stabiliteit en een kortere remweg.

Het nieuwe optioneel te bestellen Hill Start Control Pro gaat verder dan bijvoorbeeld Hill Start Control dankzij de Auto HSC functie. Hiermee kan de rem dusdanig naar wens worden ingesteld dat die bij een helling steiler dan 5% automatisch wordt geactiveerd bij stilstand.

De optionele elektronisch geregelde vering Dynamic ESA “Next Generation” met volautomatische belastingcompensatie en demping die zich aanpast aan de rijsituatie is er nu ook voor de BMW R 1250 RT. Bovendien is er een automatische compensatie voor elk type belading. De motor profiteert zodoende van een optimaal dempingcomfort en een stabiel rijgedrag.

Dynamic ESA “Next Generation” is standaard ingesteld op de Road dempingkarakteristieken die horen bij de standaardinstellingen van de rijmodi Rain, Road en Dynamic. Met een druk op de knop (op het stuur) kan de berijder eenvoudig wisselen naar de sportievere en straffer afgestelde dempingkarakteristieken van Dynamic. De optioneel verkrijgbare rijmodi Enduro en Enduro Pro op de BMW R 1250 GS zijn meer berekend op losse ondergronden.

De optioneel verkrijgbare Rijwielgedeelte Sport maakt het voor de BMW R 1250 GS in Stijlvariant HP mogelijk om ambitieuzer off-road te gaan dan voorheen. De hardere ophanging, langere veerpoten en dus langere veerweg leiden tot verbetering van de rijstabiliteit bij off-road gebruik.

De koper van de BMW R 1250 RT heeft de keuze uit drie verschillende zadelhoogtes: 805/825 mm, 760/780 mm en 830/850 mm. Hiermee is een hoogteverschil van 90 mm tussen het laagste en hoogste zadel afgedekt. Alle drie kunnen worden voorzien van buddyseatverwarming. Voor de BMW R 1250 GS zijn meerdere zithoogtes beschikbaar.

LED-koplampen maken onderdeel uit van de standaarduitrusting op beide modellen, terwijl LED-dagrijverlichting optioneel te verkrijgen is.

De nieuwe BMW R 1250 GS is qua connectiviteit standaard uitgerust met een 6,5-inch full-colour TFT-display. Samen met de eveneens standaard BMW Motorrad Multi-Controller heeft de bestuurder snel en eenvoudig toegang tot alle connectiviteitsfuncties. De BMW R 1250 RT is uitgerust met een 5,7-inch TFT-kleurendisplay aangevuld met een analoge snelheidsmeter en toerenteller.

Intelligent Emergency Call is optioneel verkrijgbaar voor beide modellen en schakelt direct hulp in bij een ongeluk of noodsituatie.

De nieuwe BMW R 1250 GS en BMW R 1250 RT staan eind 2018 in de BMW Motorrad showrooms met consumentenprijzen vanaf respectievelijk € 19.794,- en € 21.434,-. Uiteraard zijn beide voorzien van 3 jaar garantie.