Zoeken

Binnenkort: eerste test Kawsaki Z400

4 april 2019
Een jaar na de Ninja 300 tot Ninja 400 te hebben opgewaardeerd heeft Kawasaki met de Z300 exact hetzelfde gedaan. In het bergachtige achterland van de Costa Brava konden we kennismaken met de Z400, die de lat voor sportieve 'instap-Nakeds' een tikkie hoger heeft gelegd. Een uitgebreide test van de Z400 zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.

Waar de oude Z300 vooral de beginnend A2 motorrijder aansprak denkt Kawasaki met de Z400, waarvan de ontwikkeling trouwens simultaan met de Ninja 400 heeft gelopen, een breder publiek aan te kunnen spreken. Jonge motorrijders zullen weliswaar steeds de grootste doelgroep zijn, maar Kawasaki verwacht ook een aanzienlijke vraag van heropstappers en ervaren motorrijders die willen downsizen. En uiteraard vrouwen, want laten we niet vergeten dat dát een belangrijke doelgroep aan het worden is. 

Ten opzichte van de Z300 heeft Kawasaki de Z400 nu van SUGOMI styling voorzien, waardoor hij meer gelijkenis met de Z-familie heeft. Het bodywork heeft net dat tikkie meer volume gekregen om de fiets een agressieve 'Big-Bike' uitstraling te geven, de koplamp en het achterlicht zijn nu full LED en het compacte display is overgenomen van de Z650. 

De grootste verschillen zitten echter onderhuids. De 399cc parallentwin heeft een topvermogen van 45 pk en dat is een pak hoger dan de 39 pk van de Z300, bovendien wordt het ook nog eens 1.000 toeren lager bij 10.000 tpm afgeven. De stijging in koppel is nog significanter, van 27 Nm bij 10.000 tpm voor de Z300 naar 38 Nm bij 8.000 tpm voor de Z400. Standaard is een slipper-assist koppeling voorzien.

Daarnaast is ook het rijwielgedeelte aangepast. Voor is een stijvere 41 mm voorvork (37 mm voor de Z300) voorzien, achter is het linksysteem aangepast. Wat instelbereik betreft kan alleen de veervoorspanning achter in 5 standen worden aangepast, maar daar hadden we in het Catalaanse land geen enkele behoefte aan. De Z400 stuurt als een kolibrie, is supergemakkelijk van het ene op het andere oor te leggen en geeft goede feedback. 

Tel daar de betere remmen en voor z'n prijsklasse goede vering bij op en je praat over echt leuk speelgoed waar je je in het weekend heerlijk op zult kunnen uitleven. Sterker, we denken niet dat we dezelfde bergweg langs de Spaanse kust met een zwaardere (en snellere) motor sneller zouden hebben gedaan. Gewoon omdat je de Z400 continue kunt uitmelken. Heerlijk.

Voor het uitgebreide verhaal zul je nog even moeten wachten, daar wordt momenteel hard aan gewerkt.