Zoeken

Aprilia onthult Tuono 660 (eindelijk)

7 januari 2021
We hebben d'r lang op moeten wachten, maar Aprilia heeft eindelijk de Tuono 660 gepresenteerd. De Tuono 660 is volgens Aprilia een waardig kind van de legendarische Tuono V4 en afgeleid van de eind vorig jaar gelanceerde RS 660 waarmee de sportieve Naked veel DNA overeenkomt.

 

Met de lancering van de Tuono 660 heeft Aprilia eindelijk serieus speelgoed voor het middenklasse Naked Sport segment, waar de Shiver ten opzichte van z'n concurrenten net een tikkie te braaf was. De Tuono 660 omarmt de concepten van sportieve veelzijdigheid, gemak en fun dat Aprilia voor een nieuwe generatie motorrijders heeft geïntroduceerd. 

In het persbericht herinnert Aprilia er ons nog even fijntjes aan dat de Tuono eigenlijk aan de bakermat van de Naked Sport generatie heeft gestaan. Ducati mag dan wel claimen dat zij met de allereerste Monster dat segment hebben bedacht, maar de Tuono was daar in alle opzichten toch zeker de overtreffende trap van. 

Een RSV, maar dan zonder kuip en met een breed stuur. Dat was de allereerste Tuono in een notendop en is dat sinds die tijd altijd gebleven, tot aan de huidige Tuono V4 1100 toe. Niet vreemd dus dat vanuit diezelfde gedachte de Tuono 660 is ontwikkeld, als Naked Sport versie van de RS 660, die volgens onze man de middenklasse supersport op een ongekend niveau heeft gezet. 

Alsof van het design het water je niet meteen in de mond loopt heeft de Tuono 660 specificaties om je vingers bij af te likken, en niet alleen voor een 'middenklasse' naked. Aprilia geeft de Tuono op voor een rijklaargewicht van 183 kilo en 95 pk vermogen (uiteraard is 'ie ook als A2 versie leverbaar) en dat klinkt misschien minder indrukwekkend dan 216 pk voor een RSV4, maar zal op straat 1000x gemakkelijker te rijden zijn. 



Sterker, we zijn ervan overtuigd dat de lol op straat op de 660 er zeker niet minder om zal zijn. Het is nog steeds veel leuker om met een 'langzame' motor snel te rijden, dan met een snelle motor langzaam. Motorisch is de Tuono 660 trouwens identiek aan de RS 660, het enige verschil zit 'm in de eindoverbrenging die bij deze Tuono korter is.

Net als de RS 660 heeft Aprilia bij de Tuono 660 het dubbellaags design van een kuip toegepast, hoewel die 'kuip' meer een uit de kluiten gewassen topkuip met bellypan is. De meerlagenkuip heeft volgens Aprilia aerodynamische voordelen, na intensief testwerk in de windtunnel, de triple-koplamp met LED dagrijverlichting lijkt zo van de RS 660 te zijn overgenomen. 

Het grootste verschil tussen de RS en de Tuono zit 'm in de zithouding, maar dat spreekt voor zich. In plaats van wat dieper geplaatste clipons beschik je nu over een breed en hoger stuur, wat in combinatie met de hogere zit in een meer ontspannen zit moet hebben geresulteerd. 

Qua elektronica is de Tuono 660 helemaal da bomba, getuige de vier letters APRC, die garant staan voor haast perfecte tractie controle, wheelie controle, elektronische motorrem en meerdere rijmodi (vijf!, drie voor de straat en twee voor het circuit), die uiteraard geheel naar eigen geur en smaak in te stellen zijn. 

De Tuono 660 is leverbaar in drie kleuren: Concept Black, Iridium Grey en het nieuwe en volgens Aprilia aantrekkelijke Acid Gold - de kleur die bij de RS 660 populair schijnt te zijn. Met een prijskaartje van € 12.450 is 'ie zeker niet de kiloknaller van de week, maar voor dat geld heb je dan ook wel wat.