Zoeken

Aprilia lanceert eSR1 "e-scooter"

2 januari 2021
Met lancering van de eSR1 is de eerste elektrisch aangedreven Aprilia is een feit. Voor de productie en marketing van de eSR1 elektrische step heeft Aprilia een licentieovereenkomst met MT Distribution getekend.

We hadden onze centen een maand geleden op een elektrische (motor/brom)scooter gezet, maar ondanks de logica waarmee de elektrische scooter werd beredeneerd nadat het nieuwe eSR1 logo z'n weg naar het wereldwijde web had gevonden, blijkt Aprilia iets anders in petto te hebben gehad.

Hoewel, Aprilia noemt de eSR1 een Monopattino "e-Scooter", net als Ducati dat met de PRO-II heeft gedaan, die eveneens via MT Distribution wordt gedistribueerd. Technisch gezien hebben beide e-steps dan ook veel gemeen.

Net als de PRO-II (en de Scrambler versie daarvan: de CITY CROSS-E) wordt de eSR1 aangedreven door een 350W borstelloze elektromotor, die z'n voeding krijgt uit een 280 Wh accupakket. Volgens de Italianen kan met een lading tot 30 kilometer worden afgelegd. De accu is trouwens uitneembaar, voor comfortabel laden thuis of op het werk. 

Met de eSR1 richt Aprilia zich enerzijds op de forens in de stad, om de zogenaamde "last mile" van de parkeerplaats of het trein/busstation naar de eindbestemming af te leggen. Anderzijds is de eSR1 ook ideaal voor grote bedrijfsterreinen of mega-magazijnen. Of, om dichter bij #bearacer te blijven, de paddock.

De eSR1 heeft verder grote 10 "wielen met run-flat tubeless banden, een eer licht magnesiumlegering frame en een gedegen remsysteem, bestaande uit een elektrische rem voor en een schijfrem achter.

Het is trouwens nog maar even de vraag of je met de eSR1 bij ons in Nederland de openbare weg op mag. "Een elektrische (scooter)step is alleen toegestaan als hij door de minister is aangewezen als bijzondere bromfiets", leert ons rijksoverheid.nl. 

Voor de bijzondere bromfiets gelden aparte regels. Hij moet verzekerd zijn en je moet de verkeersregels voor snorfietsers volgen. Er geldt een minimumleeftijd van 16 jaar, een helm of rijbewijs is niet nodig.