Aprilia Concept RS 660: evolutie van de supersport
Een halve RSV4, dat is in een notendop hoe je de RS 660 nog het beste zou kunnen zien. De RS 660 is ontwikkeld rond een compleet nieuwe 660cc paralleltwin, een compact motorblok dat is afgeleid van de 1100cc V4 die de Tuono V4 en RSV4 1100 Factory aandrijft.
Volgens Aprilia is gekozen voor deze configuratie vanwege z'n compacte bouw en efficiëntie, het extreem lage niveau van warmteontwikkeling naar de rijder toe en de grote mate van vrijheid die het ontwerpers geeft een slank en lichtgewicht rijwielgedeelte te ontwikkelen.
De Concept RS 660 is volgens de Italianen het resultaat van cutting-edge aerodynamisch onderzoek, premium techniek, geavanceerde elektronica en de genoemde nieuwe tweecilinder motor, en moet de fiets worden gezien als het antwoord op de vraag vanuit nieuwe generaties voor sportieve fietsen, bedoeld voor de straat én het circuit.
En daarin zijn ze wat ons betreft 100% geslaagd. Tijdens onze eerste kennismaking met de Ninja 650 stelden we al dat dit wel eens de nieuwe middenklasse Supersport zou kunnen zijn en Aprilia heeft met deze Concept RS 660 op dezelfde gedachte voortgeborduurd. Een Ninja 650, maar dan op de Aprilia manier en dus een flink stuk extremer en sportiever.
Los van het feit dat de Concept RS 660 er supergeil uitziet, zijn we ervan overtuigd dat 'ie dankzij de 660cc paralleltwin behoorlijk toegankelijk zal zijn en daardoor gemakkelijk te rijden op straat, terwijl het rijwielgedeelte met volledig instelbare vering en Brembo M50 Monoblocs van het niveau van de RSV4 superbike is.
Over de aanwezigheid van elektronica houdt Aprilia zich nog op de vlakte, maar het zou ons niet verbazen als de productieversie van deze Concept RS 660 straks 'gewoon' van het APRC pakket zal zijn voorzien en dat is toch nog steeds hét elektronicapakket onder de elektronicapakketten.
Waar we wat elektronica betreft dus nog in het ongewisse zijn, spreekt Aprilia wel over innovatieve aerodynamica, met een variabel front waarmee de druk op het voorwiel kan worden aangepast. Aprilia spreekt zelf van Aerodynamic Load Control.
Van ons mag Aprilia de Concept RS 660 nog dit jaar in productie gaan nemen. We denken dat zodra de fiets er is het wel eens afgelopen zou kunnen zijn met Kawasaki's dominantie in de Lightweight TT.