Aprilia 2019 Tuono V4 1100 Factory: semi-actieve vering 2.0
We moeten je in alle eerlijkheid bekennen dat we 't bijna over het hoofd hadden gezien, de ingrijpende vernieuwing die Aprilia dit jaar aan de Tuono V4 1100 Factory heeft doorgevoerd. Natuurlijk, in de week voor de Intermot hadden de Italianen 'm weliswaar al aangekondigd, maar werd er maar heel summier over de specificaties van de elektronisch geregelde vering van de 2019 Tuono V4 1100 Factory gerapt. En toen daar een maand later op de EICMA in Milaan wél diep op in werd gegaan ging het dus volledig langs ons heen.
Bij deze dus alsnog wat misschien wel het beste nieuws is dat Aprilia, naast de Concept RS 660, voor 2019 te melden had. Het beste, omdat de ontwikkeling anno 2019 niet meer zozeer in vermogen, maar meer in elektronica zit. Nu hadden ze daar bij Aprilia eigenlijk geen enkele reden tot klagen, het APRC is nog steeds een van de beste (zo niet: het beste) elektronicapakket op de markt, maar in tegenstelling tot de concurrentie werd door Aprilia nog geen elektronisch geregelde vering gebruikt.
Tot nu, want voor 2019 heeft Aprilia de Tuono V4 van de laatste generatie elektronisch geregelde vering uit huize Öhlins voorzien. Dat wil zeggen, de Tuono V4 1100 Factory, want het neusje van de zalm op het gebied van vering is voorbehouden aan de exclusieve versie. De standaard Tuono V4 1100 RR heeft weliswaar exact hetzelfde APRC pakket, maar dan met gewoon oldskool instelbare vering.
Het nieuwe elektronische vering management systeem is door Aprilia volledig in het APRC geïmplementeerd, wat de super Naked nog superder moet hebben gemaakt. Via het Smart EC 2.0 semi-actieve systeem kan de vering op twee verschillende manieren worden aangepast: semi-actief of manueel, via de knopjes links op het stuur.
Bij de Tuono V4 1100 Factory valt er te kiezen uit 3 rijmodi: Track, Sport en Road, die elk hun eigen standaars setting van veerafstelling hebben. In de semi-actieve modus wordt de vering door het Smart EC 2.0 semi-actieve systeem gemanaged via een algoritme dat alle data verwerkt die vanuit de ECU en IMU verkregen wordt. In Jip en Janneke taal wordt daarmee gezegd dat de vering zich op de omstandigheden aanpast: sportief als je aan het knallen bent en comfort wanneer je dat niet aan het doen bent.
Voor wie dat semi-actieve helemaal niks vindt kan de vering ook op manueel worden gezet, waarmee de vering exact hetzelfde reageert als mechanische vering. Met dat verschil dat de afstelling nu elektronisch wordt gedaan via de knopjes aan het stuur. Ingaande en uitgaande demping kan worden aangepast, evenals de veervoorspanning, maar let op! Ook in de semi-actieve modus kan de demping van de vering nog naar eigen geur en smaak worden aangepast. En dát is het grote verschil met het semi-actieve systeem dat Aprilia eerder op de Caponord heeft toegepast, aan dat semi-actieve systeem viel helemaal niets af te stellen.
Afstellen van de vering gaat volgens Aprilia heel intuïtief dankzij OBTi, wat voor Objective Based Tuning interface staat en wat zichtbaar is in het 4.3" TFT display. Aprilia is wat instelmogelijkheden behoorlijk ver gegaan, zo is het mogelijk om de vering onder remmen anders af te stellen dan onder acceleratie, voor ideale settings te verkrijgen voor twee totaal verschillende omstandigheden. En oh ja, ook de Öhlins stuurdemper wordt door het Smart EC 2.0 semi-actieve systeem aangestuurd.
Verder is de Tuono V4 1100 E Factory gewoon de Tuono zoals we 'm al kenden, met 175 pk sterke V4 en niet te vergeten APRC, dat uit 8 standen tractie controle, 3 standen wheelie controle, 3 standen launch control, cruise control, een pit limiter en niet te vergeten de quickshifter met autoblipper bestaat. En niet te vergeten een briljant rijwielgedeelte, Brembo vering en Bosch bochten-ABS.