Zoeken

2021 Monster 821 geen vakwerk buisframe maar "Front Frame"?

15 september 2020
Het vakwerk buisframe lijkt bij Ducati Monster z'n langste tijd te hebben gehad. Afgaand op geruchten, hypotheses en spionagefoto's hebben de Italianen bij de nieuwe Monster generatie het zogenaamde Front Frame toegepast, in navolging van de Panigale V4 en Streetfighter V4.

 

Eerst waren er de spionagefoto's van onze Amerikaanse collega's van RideApart, daarna waren onze Oosterburen van Motorrad er als de kippen bij om een rendering te maken van hoe de nieuwe Monster er in hun ogen uit zou komen te zien en nu lijkt het alsof ontwerptekeningen van de nieuwe generatie Monster op het wereldwijde web zijn gelekt. 

Wat weten we? Feit is dat de huidige Monster 821 niet aan Euro5 voldoet en alleen al daarom voor 2021 een update moet krijgen. Feit is ook dat in juli een Ducati Naked in het wild is gespot, die qua design verdomd veel op de Monster 821 lijkt, maar dan met aluminium frame in plaats van het vakwerk buisframe dat net zo kenmerkend voor Ducati is als de desmodromische klepbediening.

En dus is het logisch te redeneren dat de opvolger van de huidige Monster 821 geen vakwerk buisframe meer heeft, maar het zogenaamde "Front Frame". De voordelen van een Front Frame zijn legio, maar de belangrijkste zijn toch een beter rijwielgedeelte bij minder gewicht. Bovendien heeft Ducati inmiddels al behoorlijk wat ervaring met aluminium frames in de MotoGP opgedaan. 

Of de nieuwe generatie ook nog Monster 821 zal heten is de vraag, het licht meer in de lijn der verwachtingen dat Ducati de kleine versie van de vierkleps Monster hetzelfde 939 blok zal geven dat ook voor de Hypermotard 950, Supersport en Multistrada 950 wordt gebruikt. Waarom Ducati bij de Monster 821 hiervan is afgeweken is voor ons altijd al een raadsel geweest. 

Het is dus niet ondenkbaar dat de 2021 Monster 821 als Monster 950 door het leven zal gaan. Met een vermogen dat vergelijkbaar is met de Hyper 950, met een compleet nieuw rijwielgedeelte met Front Frame en met geavanceerde elektronica van de tweede EVO generatie. Voor een prijs die competitief zal zijn met de Street Triple RS en de 890 Duke R, want dat zullen z'n grootste concurrenten zijn. 

Pre corona zouden we hebben gezegd dat we moeten wachten tot de EICMA in Milaan voordat de motor zal worden onthuld, maar met alle motorshows gecanceld verwachten we dat het nieuws rond begin november online wereldkundig zal worden gemaakt. Tot dit tijd blijft het gissen en speculeren op basis van deze foto's, rendering en schetsen.