2021 Honda CB500X: nieuwe kleuren en Euro5
De CB500X – oorspronkelijk gelanceerd in 2013 naast de naked CB500F en CB500R met kuip – introduceert een crossover met de adventure-stijl in Honda’s olijke trio van lichtgewicht tweecilinders.
Een motor die net even wat frisser stuurt dankzij de andere geometrie en waarvan we zeker hadden gedacht dat 'ie het populairst zou zijn, maar die 'slechts' 33% van de CB500 taart voor z'n rekening heeft genomen - goed voor een tweede plaats.
Het nut van de CB500X steunt op een eenvoudige formule: een vinnige, goed ontvangen tweecilindermotor die bruikbaar koppel en aandrijving levert in lage toeren en stevig in toeren kan gaan gepaard met een chassis dat een uitermate comfortabele baanligging garandeert doorheen de stad en op de snelweg.
Moeiteloos transformeert de CB500X van woon-werkvervoer op korte trajecten naar kilometervreter op weekendtrips. De lange veerweg absorbeert oneffenheden in de weg, een breed stuur zorgt voor voldoende hefboom en de rechte rijpositie zorgt voor comfort én een duidelijk zicht voor de rijder. Met andere woorden: de CB500X is een allrounder, in elke zin van het woord.
In 2016 werd de CB500X voor het eerst opgewaardeerd met een grotere benzinetank, meer windbescherming en een groter scherm. Dat werd aangevuld met LED-verlichting, instelbare veervoorspanning en een verstelbare remhendel.
In 2019 lag de focus op een gesofisticeerde adventure stijl, een betere motor en een verbeterd chassis. Dat zorgde ervoor dat de CB500X vol vertrouwen alle troeven van z’n uitgebreide vaardigheden kon blijven uitspelen terwijl de X-factor stevig benadrukt werd. In deze uitgebreide test van de CB500 familie zijn we daar afgelopen jaar nog eens diep op ingegaan.
Voor 2021 heeft Honda nu het blok aan de eisen van Euro5 aangepast, zonder dat dit een negatieve impact op de vermogensafgifte heeft gehad. De 2021 CB500x is leverbaar in de kleuren Grand Prix Red, Matt Gunpowder Black Metallic en Pearl Metalloid White en staat nog deze herfst bij de Honda dealer.