Zoeken

Wereldpremiere Honda veiligheidsplan: 0 verkeersdoden tegen 2050

25 november 2021
Honda onthult de wereldpremière van geavanceerde toekomstige veiligheidstechnologieën, met als doel om tegen 2050 het jaarlijkse aantal dodelijke ongevallen in het verkeer tot nul te hebben gereduceerd.

Een samenleving waarin iedereen die deelneemt aan het verkeer geen risico meer loopt op verkeersongevallen en zodoende met totale gemoedsrust van mobiliteit kan genieten, dat is de achterliggende gedachte van het gepresenteerde plan van geavanceerde toekomstige veiligheidstechnologieën. 

Honda denkt met twee sleuteltechnologieën het doel te bereiken om tegen 2050 nul verkeersongevallen met Honda motorfietsen en auto’s wereldwijd te realiseren. Enerzijds ‘Intelligent Driver-Assistive Technology’, die assistentie biedt die is aangepast aan het vermogen en de situatie van elk individu om rijfouten en risico’s te verminderen, waardoor de bestuurder veilig kan rijden. 

De andere is de ‘Safe and Sound Network Technology’ die alle weggebruikers, zowel mensen als mobiliteitsproducten, via telecommunicatie met elkaar verbindt, waardoor het mogelijk wordt om potentiële risico’s te voorspellen en mensen te helpen dergelijke risico’s te vermijden voordat er daadwerkelijke aanrijdingen plaatsvinden.



Honda streeft naar een samenleving zonder aanrijdingen voor iedereen die de weg deelt, en dit is vertegenwoordigd in de wereldwijde veiligheidsslogan ‘Veiligheid voor iedereen’.  Het onderzoek en de ontwikkeling van veiligheidstechnologieën door Honda wordt gedaan vanuit het perspectief van zowel hardware als software.

Om een samenleving zonder aanrijdingen na te streven, zal Honda de introductie van Honda SENSING 360, een onlangs aangekondigd omnidirectioneel veiligheids- en rijhulpsysteem, uitbreiden naar alle modellen die tegen 2030 op alle belangrijke markten te koop zullen zijn. Bovendien zal Honda blijven werken aan het uitbreiden van de toepassing van een motorfietsdetectiefunctie en het verder verbeteren van de functies van zijn ADAS (Advanced Driver-Assistance System).

Bovendien zal Honda ook vooruitgang blijven boeken bij het uitbreiden van de toepassing van veiligheidstechnologieën voor motorfietsen en het aanbieden van technologieën voor veiligheidseducatie (Honda Safety EdTech). Door middel van deze initiatieven zal Honda ernaar streven het aantal dodelijke ongevallen in het verkeer waarbij Honda-motorfietsen en -auto’s betrokken zijn tegen 2030 met de helft*1 te verminderen.

Verder zal Honda ernaar streven om zijn ambitieuze doel van ‘nul dodelijke verkeersongevallen tegen 2050’ te realiseren door zo snel mogelijk toekomstige veiligheidstechnologieën te ontwikkelen.



Honda heeft onderzoek gedaan naar en ontwikkeling van ‘technologieën om mensen te begrijpen’ met een originele methode die gebruik maakt van fMRI met het doel de onderliggende oorzaken van rijfouten die de bestuurder angstig maken te ontrafelen.

Naast technologieën die Honda tot nu toe heeft vergaard om menselijk gedrag en omstandigheden te begrijpen, gebruikt de vandaag onthulde ‘Intelligent Driver-Assistive Technology’, ’s werelds eerste dergelijke technologie, ADAS-sensoren en camera’s om potentiële risico’s in de omgeving van het voertuig te herkennen zodat AI rijrisico's kan detecteren. Tegelijkertijd zal AI in realtime het optimale rijgedrag bepalen en hulp bieden die is aangepast aan de cognitieve toestand en verkeerssituaties van elke individuele bestuurder.

Met de volgende generatie ondersteunende functies voor de bestuurder die momenteel worden onderzocht en ontwikkeld, zal Honda ernaar streven om de nieuwe waarde van ‘foutloze’ veiligheid en gemoedsrust te bieden die zijn aangepast aan het rijgedrag en de situatie van elke individuele bestuurder en ze uit de buurt te houden van mogelijke risico’s.

Keiji Ohtsu, President en Representative Director van Honda R&D Co., Ltd.:
“Honda streeft ernaar om mobiliteitsrisico’s voor iedereen die de weg deelt volledig uit te sluiten, en biedt veiligheid en gemoedsrust aan elke weggebruiker als een nieuwe waarde.  Door onze toekomstige veiligheidstechnologieën toe te passen die een dergelijke nieuwe waarde zullen belichamen, zal Honda werken aan de realisatie van wereldwijd ‘nul dodelijke ongevallen in het verkeer’ tegen 2050 waarbij Honda-motorfietsen en -auto’s betrokken zijn. Voor het realiseren van een samenleving zonder botsingen waarin alle verkeersdeelnemers voor elkaar zorgen en de vrijheid van mobiliteit mogelijk wordt, gaan we onze industriebrede en publiek-private initiatieven verder versnellen.”